Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är räta linjen lite mindre krokig

/
  • Väg 56 går nu som trefältsväg parallellt med järnvägen söderut i Sala innan den svänger av på nya sträckningen västerut.
  • Nya förbifarten med två rondeller ligger längre söderut än den tidigare och ger förutom tids- och säkerhetsvinster för trafiken på väg 56 och 70 även miljövinster i Sala.
  • Salas nya förbifart omfattar sammanlagt 18 kilometer väg som underlättar för trafiken på väg 56 från/till Gävleområdet och väg 70 mellan Stockholm och Dalarna. Bilden är från trafikplats Evelund där 56 och 70 delar sig.

Räta linjen, väg 56 mellan Gävle och Norrköping, har blivit aningen mindre krånglig. Proppen vid Sala gick ur tunnan strax före årsskiftet. Men än är standarden på väg 56 farligt dålig på flera avsnitt.

Annons

Det dåliga närmast Gävle är förstås sträckan mellan Överhärde och Hedesunda. Den är en av tre sträckningar längs Räta linjen som fick hastighetsgränsen sänkt till 80 km/tim i höstas. De andra är Tärnsjö - Heby och Kungsör söderut till norr om Alby. En sträcka har fått hastighetsgränsen höjd till 100 km/tim, från länsgränsen Södermanland/Östergötland till Åby nära anslutningen mot E4. Salas nya förbifart har också 100-gräns.

Räta linjen går alltså från Valbo till Åby nära Norrköping och passerar Sala, Västerås, Eskilstuna, Kungsör och Katrineholm.

Flera länsstyrelser, bland annat Gävleborgs, och regionförbund samt Gävle och ytterligare åtta kommuner längs väg 56 ingår i Räta Linjengruppen som arbetar för att hela vägen ska vara mötesfri 2020.

Så lär det inte bli men flera vägdelar finns med i den nationella vägplanen fram till 2015. Den politiska styrgruppen har pekat ut den omkring 15 kilometer långa sträckan mellan Tärnsjö och Stingtorpet nära Heby samt förbifart Katrineholm som mest angelägna för ombyggnad.

Tärnsjö började projekteras förra året med planerad byggstart senast 2011. Kostnadsberäkningen är 325 miljoner kronor.

Sträckan Valbo -  Hedesunda ligger längre bort i tiden. Hittills har Vägverket gjort en förstudie. Det är det första av elva steg i ett vägprojekt där sista steget tas när vägen öppnas för trafik. Nästa steg för väg 56 inom Gävle kommun, en vägutredning, finns med i planeringen.

GD provkörde nya vägen förbi Sala häromdagen, en 14 meter bred trefältsväg med vajerräcken för att hindra mötesolyckor. Norrifrån kommer man in i en rondell i Sala precis som tidigare. Där man tidigare svängde höger in på en tvärväg genom Salas södra delar fortsätter man nu någon kilometer vidare söderut parallellt med järnvägen.

Högersvängen kommer i stället i en rondell in på den nydragna förbifarten som totalt är 18 kilometer. Den prydliga 2+1-vägen med 100-gräns möter efter några kilometer väg 56 mot Västerås. Det är i Evelund, som har en stor rondell där man antingen kan ta av mot Västerås eller fortsätta vidare mot Avesta. I Evelund finns också en rastplats och en kontrollplats där polisen kan göra tekniska kontroller av både tunga och lätta fordon.

Den nydragna delen av väg 70 efter Evelund ansluter till det tidigare Dalastråket en dryg mil längre norrut. Salas nya förbifart har kostat 370 miljoner.

Enligt Vägverkets beräkningar ska den bortbyggda Salaproppen ge trafikanterna en total inbesparning på 102 000 timmar per år. Tidsvinsten för den som kör väg 70 förbi Sala är ungefär sex minuter.

Den nya och säkrare vägen ska dessutom enligt Vägverkets prognos spara två liv varje år.

Mer läsning

Annons