Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är Sverige inte längre sämst i klassen

/
  • Sverige ligger på 22:a plats i den europeiska miljöligan för bilar. Många gamla och stora fordon gör att koldioxidutsläppen ligger kvar på höga nivåer.

Den svenska bilparken består fortfarande av gamla och stora bilar. Där­emot köper vi allt miljövänligare fordon och är inte längre sämst i Europa.

Annons

Nya personbilar är i snitt 30 procent mer energieffektiva än de var för tjugo år sedan. Ändå minskar utsläppen av koldioxid marginellt. Det beror på att antalet fordon och trafiken ökar, men också på att teknikutvecklingen inte bara används för att spara bränsle utan även för att höja säkerhet, komfort och prestanda.

Dessutom är vi inte särskilt miljövänliga i våra val.

Ser man till nybilsförsäljningen ligger Sverige på föga smickrande 22:a plats i EU:s miljöliga där man mäter det genomsnittliga koldioxidutsläppet. I ledande länder som Danmark och Portugal låg snittutsläppen från nya bilar på 127 gram koldioxid per kilometer förra året, i Sverige var den 151 gram.

– Men vi blir snabbt bättre, förra året var Sverige ett av de länder som minskade snittutsläppen mest. Vi ligger nu på samma nivå som Tyskland, vilket är ett mål vi haft, säger Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.

Att få ner de totala utsläppen blir dock svårare eftersom vi dras vi med historiska problem. I Sverige köpte vi större och mer bensinslukande bilar än andra länder i Europa under 1980- och 1990-talen. Därför har vi i dag en större andel gamla, törstiga bilar. Eftersom en bil i snitt används ungefär 20 år i Sverige tar det tid att fasa ut dem.

En del av orsaken bakom Sveriges klättring i miljöligan är att de statliga miljösubventioner som började införas under 2000-talet fått stort genomslag.

Försäljningen av dieselbilar tog exempelvis fart först när den så kallade partikelfilterrabatten infördes och vi fick en fordonsskatt baserad på koldioxidutsläpp 2006.

– Fast det var egentligen minst lika ekonomiskt fördelaktig och miljöanpassat att köra diesel i början av 2000-talet också. I dag säljer diesel fortfarande oerhört bra, trots att det nog inte alltid är ekonomiskt fördelaktigt. Man ska inte underskatta subventionernas symbolvärde, menar Håkan Johansson.

Mer läsning

Annons