Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kommer SUPERCYKELvägarna

/

I Danmark kallas de ”cykelsuperstier”, i Holland ”fietssnelweg” och i England ”cycle superhighway”. I Sverige blir det ”supercykelvägar”. De första har redan invigts i Örebro och i Skåne planerar man en helt ny supercykelväg mellan Malmö och Lund.

Annons

En supercykelväg är en väg som skapas på cyklisternas villkor. På en sådan ska man kunna färdas långa avstånd snabbt, säkert och bekvämt med minsta möjliga mängd hinder längs vägen. Där ska finnas vindskydd, möjlighet att serva cykeln och byta till kollektivtrafik och snöröjningen ska vara prioriterad på vintern.

– Målgruppen är pendlarna. Det är både för att göra det enklare för dagens pendlare, men också för att locka fler att cykla i framtiden, säger Ellie Alexandrou som arbetar med supercykelvägarna i Malmö.

En supercykelväg mellan Lund och Malmö skulle nästan halvera pendlingstiden, från dagens 70 till framtidens 40 minuter. Men vägen ligger fortfarande flera år bort.

I Örebro har man redan invigt ett par liknande vägar, fast där kallar man dem huvudcykelstråk. Huvudcykelstråken märks bland annat ut med orange linjer och vid vägkorsningar har man höjt upp cykelvägen för att markera att cyklisterna har företräde.

Att det går snabbare att bygga supercykelvägar i mindre storstäder som just Örebro beror på att det bara är en enda kommun inblandad samt att det oftast finns mer utrymme i de centrala delarna än vad det gör i storstäderna. I London har man exempelvis fått lägga delar av supercykelvägarna i bussfilerna eftersom det är så ont om utrymme.

För trots att supercykelvägarna ska vara långa, någonstans mellan 5 och 20 kilometer, är det alltså inte landsvägssträckorna som är knepiga. Där behöver egentligen inte cykelvägen vara särskilt bred för att alla ska kunna cykla fort – trängseln blir normalt sett ändå inte större än att alla får plats. Nej, det är i städerna problemen finns.

– Man kan ju inte bygga om en innerstad utan måste använda utrymmet som redan finns där lite smartare. Det finns mycket som kan göras bättre bara genom att inventera sträckorna utifrån cyklistens perspektiv. Allt är nytt, det finns inga färdiga mallar för att göra det här. London och Köpenhamn ger oss inspiration men vi kan inte kopiera deras lösningar, säger Ellie Alexandrou.

Mer läsning

Annons