Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu säljer Ärlige Bengt bilar igen

/
  • Bengt-Olof Andersson är sedan ett år Peugeotförsäljare i Hudiksvall. Ett par dagar i veckan pendlar han dit från Gävle,
  • Så här såg Bengt-Olof Andersson ut när han sålde Mazda i sin dåvarande lokal på Kryddstigen. Året var 1981.                                                                                                                                  Foto: Lasse Halvarsson
  • ”Ärlige Bengt” har representerat många nybilsmärken under åren. Sedan han tog över Peugeot i Hudiksvall har märket ökat marknadsandelen där kraftigt.

Många känner honom som Ärlige Bengt. Smeknamnet fick han som ung bilhandlare i Gävle. Sen växlade han in på fastigheter och bussar. Egentligen tänkte han bli pensionär när han sålt bussföretaget. Efter tre månader var han less. Nu säljer han bilar igen. Och stortrivs.

Annons

Sedan ett år tillbaka pendlar han 14 mil norrut enkel resa mellan paradvillan i Bomhus som han och hustru Birgitta hyr av Korsnäs och sin senaste bilfirma. Två nätter i veckan övernattar han i Hudiksvall och då jobbar han till sent.

I gengäld blir han kvar hemma i Gävle någon dag då och då. Hans personal klarar ruljansen utan problem när chefen inte är på plats.

Det riktigt skiner om honom när han berättar om utvecklingen så här långt som Peugeothandlare i en med Gävlemått mätt liten stad.

– Jag kom igång i Hudiksvall 18 januari 2008. Det hann bli 409 bilar under året. 118 var nya. Januari i år trodde jag skulle bli jättedålig. Ändå sålde vi 24 begagnade och fyra nya bilar.

Anderssons facit för 2008 är ändå lågt jämfört med när han sålde Opel på 80-talet i Gävle. Rekordet var 1200 bilar ett år.

Genom åren har han sålt 16 500 bilar. Varenda köpehandling har han kvar i pärmar. Snacka om ordning och reda!

Själv är han övertygad att framgången som bilhandlare beror på att han alltid är rak i affärer.

– Jag lindar inte in något utan är alltid ärlig och säger som det är. När jag någon gång sålt en bil som det blir problem med tar jag tillbaka den utan snack. Det vinner man på i långa loppet.

Bengt-Olof Andersson är hälsing. Han växte upp i Järvsö. Sen flyttade familjen till Söderhamn. Pappa hade BP-macken vid gamla riksvägen på Norrtull. Bengt-Olof började sin bana i bilhandlarskrået i 20-årsåldern på Saab i Söderhamn. Där rekonditionerade han bilar och var även säljare. 1969 kom han till Gävle och blev ansvarig för Gulfmacken hos Forslunds motor. Snart började han köpa billiga folkvagnar, renovera dem och sälja dem vidare.

Bengt-Olof började importera bilar från USA och skaffade sin första lokal granne med Gefle Dagblad i garaget under hotell Gävle. Efter ett par flyttar byggde Bengt Olof Andersson Bil nytt på Kryddstigen. Året var 1979. Då sålde han Datsun. Senare började han även sälja Mazda.

Opelsäljaren Bröderna Hansson i Gävle gick i konkurs 1982. Andersson övertog verksamheten och drev företaget till 1985. Sen tog han en paus och började köpa hyreshus.

Bilvärlden fortsatte dock att dra och 1987 köpte Bengt-Olof Ford i Sundsvall tillsammans med en kollega. Mellan 1990 och 94 drev han Opelförsäljningen i Falun med Torsåker som utgångspunkt.

Nästa företagsköp blev Perssons bussar i Åbyggeby i Gävle.

– Jag såg från mitt fönster att VS trafik (tidigare Valbobuss) blev bättre och bättre samtidigt som Perssons blev allt sämre. När jag köpte Perssons fanns fyra gamla bussar på leasing.

Han gillade åren som bussägare och steg gärna upp halv sex på mornarna för att köra skolskjutsar.

Vid försäljningen till VS trafik 2007 hade företaget 14 nya bussar. Dålig lönsamhet hade vänts. 2006 hamnade Perssons bussar som 19 på listan över Sveriges lönsammaste bussföretag, en bransch som inte är speciellt guldkantad. Vinsten efter avskrivningar var strax över tre miljoner kronor.

Bengt-Olof började ta ut pensionsförsäkringen och försökte intala sig att han lämnat företagandet bakom sig.

– Efter tre månader var det inte kul längre.

Då fick han lägligt nog erbjudandet att värdera och avyttra ett billager i Hudiksvall. Peugeot- och Fordfirman där hade gått i konkurs. Andersson tackade ja och sedan dröjde det inte länge förrän han köpt företaget och satt upp skylten B Andersson Bil igen. Ford tackade han dock nej till.

Snart 64 år har Bengt-Olof inga planer på att dra sig tillbaka längre. Tvärtom. Han är en god bit på väg mot att åter etablera sig i bilbranschen i Gävle. Han vill inte säga så mycket om planerna än men ger ändå vissa antydningar.

Han tänker sig storsatsning på försäljning av främst begagnade bilar. Planen är ett nybygge i storleksordningen 3 000 kvadratmeter i ett strategiskt läge.

Anläggningen ska utöver 200 salubilar även rymma ”en hel del teknik”. Och så ska kunder/besökare kunna fika där. Plus en del annat.

– Det finns absolut underlag för en sådan anläggning i Gävle.

Mer läsning

Annons