Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny C-klass med utstrålning

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Läckra linjer. Mercedes nya C-klass, som hade världspremiär på bilsalongen i Stockholm, är en skönhet på vägen.

Väldigt elegant. Men inte längre lika präktig och småtrist som tidigare. En utstrålning med en dos charm och körglädje har smugit sig in i Mercedes nya C-klass.

Annons
Kanske räcker det för att tvättabort en hel del av märkets gubbstämpel. Helt säkerthar Daimler Chrysler medgett att man nu siktar på den betydligtungdomligare image konkurrenten BMW skaffat sig genom åren.Om det lyckas hela vägen kan det säkert finnas olikasynpunkter om. Men en god bit på vägen är detalla gånger.

Nya C-klass är en höjdare i många avseenden.Den tristaste, för att ta det först, är förståspriset. Det här är bara en bil för folk med vältilltagna plånböcker. Basbilen går visserligenatt köpa för 245 500 kronor. Det lär ytterst få,om någon, nöja sig med trots att standarutrustningenär förvånansvärt riklig. Förutom imponerandesäkerhetsutrustning ingår el-styrda framstolar ochfärddator. Men klimatkontroll är bara standard i dedyrare varianterna. Tillbehörslistan är megalångoch priserna väl tilltagna.

I höjden

Provbilen var en 220 TDI automat med grundpriset301 000 kronor. Exemplaret hade det mesta även en prylgalningkan önska sig men ändå finns ytterligare tillbehör,till exempel xenonljus och navigator.

Provbilens pris landar på 412 900 kronor... Fören bil i samma storlek som Volvo S40 eller Opel Vectra.

Nya C-klass är till utseendet en krympt kopia av E-klassen.Ännu litet snyggare bara. Och sportigare.

Förarplatsen är härlig att ta i besittning.Det är lätt att få perfekt körställningi det klassiskt fasta sätet. Förarstolen skjuts manuellti längsled men är i övrigt elektrisk. Ratten ärställbar i alla ledder.

Instrumenteringen är snygg och präktig och reglagenlikaså.

Ändå är den inte fullkomlig. Instrumenttavlornaär inte perfekta och spaken som sköter färddatornsitter så tätt inpå blinkerspaken att man riskerarnå båda samtidigt. Farthållaren går ävenatt använda som fartbegränsare, ett bra sätt attinte bli ofrivillig fortkörare. Bilen "somnar in" vid valdmaxhastighet. Om föraren trycker gaspedalen i botten kandock farten ökas.

Rattknappar

Ratten har knappar för att underlätta hanteringenav färddator och telefon. Ändå är handhavandetinte helt problemfritt, i alla fall inte för den som inteär ordentligt inkörd på bilen.

Fyra personer åker helt perfekt. Större axelavståndän i föregångaren ger ökat utrymme bak. Tvååker kungligt. Ljudisoleringen så bra att samtalstonenknappt behöver höjas ens i motorvägsfart.

Runtomsikten är, som oftast i moderna bilar, dåligsnett bakåt. Nackskydden bak kan på känt manerfällas med en knapptryckning , dock utan att sikten blirspeciellt bättre. Under den traditionella luckan påhatthyllan finns förbandslåda.

Numera har Mercedes lika stora ytterspeglar på bådasidor. Alltså ingen dvärgspegel till höger. Tackför det.

C-klass är ingen storlastare. Tröskeln är högoch bidrar till att ge bakluckan opraktiskt låg lastöppning.

Oljeraket

143-hästarsdieseln med vridmomentet 315 Nm redanvid 1 800 varv är en fröjd körmässigt. Frånskjutetär bättre än hos flertalet bensinmotorer. (C-klasserbjuder en ännu mer potent dieselmaskin på 170 hästar,370 Nm).

Dessutom till rimlig bränsleförbrukning. Deklarationenär 6,7 liter men provveckan gav ett snitt av nära åtta.Bra ändå med tanke på att man lockas gasa påplus att bilen har automatlåda. Det är den mest mjukväxlandeautomat jag stött på hittills. Om man vill styra växlingarnamer själv går det genom att peta/dra växelväljarenåt ena eller andra sidan.

Jag har inte kört bilen på halka men är övertygadom att den klarat det utmärkt. Det inbyggda stabiliseringssystemetgriper in diskret men effektivt så fort något av bakhjulentenderar att släppa. Det kändes tydligt när jagprovocerade bilen på grusväg.

Nya C-klass har kuggstångsstyrning, mer precis äntypen med kulmutter. Ändå upplevde jag styrresponsensom något sävlig.

Säkerhetsmässigt är det vad jag kan förståtoppbetyg som gäller. Eller vad sägs om åtta krockkuddar.Sidokuddarna bak är dock extrautrustning.

Även parkeringssäkerheten är hög, i allafall på bilar med sensorer i stötfångarna bådefram och bak. Bra för många som har svårt attlära sig var bilen börjar och slutar men litet irriterandeeftersom närmande till varje häck eller uppstickandegrässtrå orsakar larm. Avstängningsknapp finnsdock.

Nya C-klass kommer att stå sig, minst i 30 år.Så lång är nämligen mobilitets- och rostskyddsgarantin.

Mer läsning

Annons