Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Golf kan återta tronen

/
  • Nya generationen av VW Golf har behållit karaktären från sina fyra föregångare men jäst på alla håll, fått rundare former och blivit rymligare, framför allt i baksätet. Foto: Olle Hildingson

Golf skapade namnet åt bilarna i mellanklassen och blev given favorit där. På senare år har konkurrenter kommit ikapp och gått förbi. I sin femte generation har Golf höjt ribban ordentligt och kan bli klassetta igen trots sitt höga pris.

Annons
Första Golfen kom för nära 30 år sedan (1974). Modellen har tillverkats i 22 miljoner exemplar. I Sverige är försäljningen 250 000 bilar.
Golf har växt under med tiden. Ettan var 380 lång mot femte generationens 420 cm.
Jämfört med generation fyra från 1997 är längdökningen nära sex centimeter. Bilen har också blivit två centimeter bredare och fyra centimeter högre. Och har fått ökat axelavstånd till 258 cm. Skillnaden märks mest i baksätet. Där har två fullvuxna mycket gott om plats både för ben och huvud. Och åker bekvämt. Ryggstödet har två urgröpningar av fåtöljkaraktär.
Åkande fram sitter utmärkt men själv var jag inte förtjust i stolarna i provbilen, som var Sportlineutrustad. Det innebär förutom sänkt kaross och större hjul även framstolar med markanta sidovalkar, speciellt på sätena. Ryggstödet är steglöst ställbart och innefattar justerbart svankstöd.
Huvudskydden fram har skydd mot pisksnärt, vanliga skador som oftast uppstår vid påkörning bakom. En annan given detalj för de åkandes säkerhet, bältespåminnare, saknas obegripligt nog. Men i bilar tillverkade från och med början av nästa år ska varnare installeras. Sådan krävs för att en bil ska kunna få full pott, fem stjärnor, i det europeiska krockprovet NCAP.

Bilen har sex krockkuddar och eftergivligt pedalställ. Dessutom är en stor del av karossen byggd i specialstål som gjort den, enligt tillverkaren, extremt krocksäker och väldigt vridstyv.
Det skulle vara lätt att kliva i och ur bilen om det inte vore för den höga tröskelnivån. Kortbenta personer som jag får sträcka på benen ordentligt - speciellt vid urstigning. Och det gäller att akta byxbenen noga om bilen är smutsig.
Bagagerummet är rymligare än hos föregångaren. Luckan, som öppnas med ett stort VW-emblem, kräver en snärt för att gå i lås. Annars kan det gå som för mig att den öppnas under färd.

Den direktinsprutade bensinmotorn på 1,6 liter fanns redan på förra modellen och har fått något höjd effekt. Den är riktigt pigg när den får varva men något slö på låga varv. Den är ingen snålis, i alla fall inte med mitt körsätt. Medelförbrukningen ska vara så låg som 6,6 liter per 100 km. Jag gjorde av med över åtta liter. Det är ett nöje att öppna huven, som hålls uppe automatiskt, och kolla in den snyggt förpackade maskinen. Påfyllningshålen är lätta att finna.
Vägegenskaperna har lyft. Den mjukstela bakaxeln är bytt mot en fyrlänkad axel samtidigt som fjäderbenen fram har omarbetats. Detta ihop med den styva karossen och härlig styrning gör nya Golf till rena nöjesmaskinen på kurvig väg. Och skulle det gå för fort träder den elektroniska sladdpareringen in. ESP är standard utom i instegsmodellen på 1,4 liter (ännu inte på marknaden.)

Bilen går tyst så länge man kör på slät asfalt. Tyvärr blir den markant bullrig på vägar med den så vanliga grova asfalten.
Den sexväxlade lådan är utmärkt lätt att hantera. Men sex växlar känns faktiskt mycket i en så här vardagsnära bil. Jag hoppade oftast över både fyran och femman.
Kvalitetskänslan på inredning och knappar har höjts kraftigt. Ta bara det faktum att alla uppläggsplatser inklusive dörrfickorna har gummimattor som hindrar saker från att åka omkring och låta illa. Ett avsteg från det gedigna var glasögonfacket i taket som var mycket trixigt att få upp.

Instrumentbelysningen är fortsatt blå. Varför begriper jag inte. Dessvärre lyser det stora fönstret för radion också blått, och i sådan intensitet att det ger irriterande stickljus i ögonen under mörker även med belysningsvredet på minimum.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons