Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt hopp för Detroit

/
  • Vill du veta hur nästa Ford Mondeo kommer att se ut – titta på nya Ford Fusion. Fords vd Allan Mulally (t.v) och Bill Ford (t.h), barnbarn till grundaren Henry Ford, bekräftade att bilen ska heta Mondeo i Europa.
  • Salongens besvikelse – Dodge Dart. En amerikansk klassiker med lånta fjädrar från en italiensk klassiker; Alfa Romeo Giulietta. Sen Fiat tog över rodret för Chrysler och därmed också Jeep och Dodge, har korsbefruktningarna varit många. Men ibland blir det snarare kortslutningar.
  • Chevrolet kan även göra snygga och små sportbilar. Fast än så länge är TRU 140 S bara på konceptstadiet. Den är byggd på samma plattform som Chevrolet Cruze och försedd med en 1,4-liters turbomotor på 140 hästkrafter.
  • Nu ska amerikansk bilindustri äntligen ta strid med ­européerna. Cadillac ATS ska kunna konkurrera med Volvo S60, Mercedes C-klass och BMW 3-serien.
  • VW E-Bugster är en eldriven VW Beetle med löstagbart tak. Fast den är bara en konceptbil. Men det sade man även när Volkswagen för första gången visade nyaBeetle, också i Detroit. Och den blev som bekant förverkligad.
  • Det finns 900 miljoner bilar i världen och tusentals olika modeller, men bara en handfull ikoner - Mercedes SL är en av dem. Det konstaterade Mercedeschefen Dieter Zetsche när han avtäckte nya SL i Detroit, 60 år efter lanseringen av originalet.

Trots att bilismen föddes i USA fick inte stadens bilsalong internationell status förrän 1987. Precis 80 år efter den allra första utställningen i Riverview Park. Och nu andas amerikansk bilindustri än en gång viss optimism.

Annons

Det är alltså 105 år sedan de lokala bilhandlarna i Detroit för första gången arrangerade en utställning med det allra senaste som branschen hade att erbjuda. Och när årets salong nu öppnar är det fortfarande samma arrangör: Den lokala bilhandlarorganisationen.

I stället för 17 utställare finns här nu omkring 90 från världens alla hörn, omringade av 6 000 internationella journalister som ska hinna härifrån innan uppskattningsvis 700 000 besökare väller in.

Numera inryms salongen i Cobo Center – vägg i vägg med Joe Louis Arena, där Niklas Lidström och Detroit Red Wings spelar sina hemmamatcher – och bara ett stenkast från General Motors huvudkontor.

I en stad vars befolkning nästan halverats på grund av krisen inom bilindustrin, är det nog ingen som förvånas över att det nu är mindre och bränslesnålare bilar som dominerar årets bilsalong.

Huvudnumret är Cadillacs nya lilla ATS, som man gärna vill jämföra med BMW:s nya 3-serie.

Volvo Personvagnars chef Stefan Jacoby, som jobbade många år i USA innan han blev göteborgare, presenterade XC60 T8 på salongen.

– Det är dags att sluta räkna cylindrar, konstaterar han och förtydligar:

– Bilen har alltså inte åtta cylindrar men däremot två motorer – en bensindriven och en eldriven.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Mer läsning

Annons