Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Outlander står sig bra

/
  • Nya Outlander har fått en mjukare design.
  • Det går att fälla två säten längst bak men det är ingen bra komfort för vuxna personer.
  • Mitsubishi har själva utvecklat en dieselmotor på 2,2 liter .Men den når inte upp till den förra dieseln från franska PSA som tidigare satt i modellen.
  • Reservhjulet är monterat under bagageutrymmet och det ger mer bagageutrymme, smart!

Mitsubishi Outlander tar det bästa från Peugeot/­Citroën, Mercedes och Chrysler. Resultatet blir en riktig bra suv som kan kriga med de allra bästa i klassen. Efter vecka på vintervägar är det svårt att hitta några brister.

Annons

Nu är generation 3 av Mitsubishi Outlander här och en av nyheterna är att den också finns med en egenutvecklad automatlåda.

Outlander lanserades i början av 2000-talet med en 2,4 liters bensinmotor och egenutvecklad fyrhjulsdrift som togs fram tillsammans med den dåvarande majoritetsägaren Daimler/Chrysler.

När den andra generationen kom till Sverige 2007 fanns den med Volkswagens välkända 2 liters TDI-diesel på 140 hästkrafter.

Den försvann året efter då Mitsubishi inledde ett samarbete med PSA som erbjöd deras dieselmotor mot att man fick använda Mitsubishis fyrhjulsteknik. 2011 kom en ny 2,2 liters dieselmotor som är utvecklad av Mitsubishi. Den tredje generationen Outlander och nu åter som en helt igenom japansk produkt.

Citroën (C-Crosser) och Peugeot (4007) bygger nästan identisk lika suvar. Det som skiljer detaljer i inredningen och andra justeringar i hjulupphängningen samt motorer.

Den kopparbruna testbilen (många har berömt färgen) har dieselmotorn på 150 hästkrafter och den nya sexväxlade automatlådan. Enligt pressmappen ska den dra 0,58 liter per mil vid blandad körning. Men det kom jag aldrig i närheten och landade till slut på 0,76 liter trots att vi körde mestadels med snålbilsinställning läs: Intryckt ECO-knapp. Kylan, de många kallstarterna och att testbilen bara gått 100 mil bidrog troligen till resultatet.

Drivlinan är helt utvecklad av Mitsubishi. Med en knapp som sitter bakom växelspaken går det att välja mellan tre körlägen. 4WD ECO ersätter tidigare 2WD och fungerar likt Haldextekniken som innebär att fyrhjulsdriften kopplas i vid kritiska situationer. I läge 4WD auto är det permanent fyhjulsdrivning som fördelar kraften till hjulen efter underlaget. 4 WD Lock-läget innebär att det är konstant drivning på alla fyra.

Automatlådan har också ett lågväxelläge ifall man hamnar i riktigt besvärlig terräng. Bra att ha när man drar ett hästekipage eller när jag testade systemet på en skogsväg där annars skogsmaskiner brukar dra fram.

Drivsystemet fungerar till full belåtenhet även om jag vid ett tillfälle fick ett kast i bakvagnen. Men antispinnsystemet redde upp den situationen.

Bland finesserna finns farthållare med radarkontroll, hastighetsbegränsare som griper om det går för fort, varningssystem som bromsar in om något okänt dyker upp på vägen. Det fungerade en tidig vintermorgon när det plötsligt dyker upp en älg över vägen, tack för den finessen Mitsubishi!

Däremot gillar jag inte filvarningssystemet som har en tendens att tänka ologiskt. Det piper för jämnan när man kommer för nära de målade linjerna.

Nya Outlander har fått en mjukare formgivning och det har också medfört lägre luftmotstånd. Karossen har blivit lättare genom nya val av höghållfasthetsstål.

Sittkomforten har förbättrats och det går att klämma in sju personer med de två bakersta uppfällda. Men det förutsätter att två små barn sitter bak. Där finns ingen plats för vuxna. Mellansätet går också att enkelt flytta i längdled och även lutningen i stolsryggen. Det känns välbyggt rakt igenom!

Jag måste erkänna att jag trivs med Outlander. Det är ombonat, rejält och genomtänkt och det är svårt att hitta några direkta missar. Möjligen att motorn låter som en gammal traktor på tomgång men det är inget som märks inne i kupén.

Outlander kommer senare i år med en laddhybrid där Mitsubishi väljer en kombination med bensinmotor och eldrift. Den ska gå att köra fem mil på eldrift och litiumjon-batterier.

Testbilen är en 2.2D Automat Business Safety (med säkerhetspaketet) och kostar 356 700 kronor. Det är nästan på pricken samma pris som Citroën Crosser. Men väljer man en BMW X3 med motsvarande utrustning så blir prislappen minst 100 000 kronor högre.

Text och foto: Ola Thelberg

Mer läsning

Annons