Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passat mitt i prick

/
  • Bagageutrymme för en familj där det tyngsta som ska längst in lastas på det skjutbara lastgolvet och sedan smidigt skjuts ända in.
  • Ljust och fräscht med beige skinnklädsel till den mörkbruna ovansidan. Interiören är stilren och elegant.
  • Som gjord för Sverige, Volkswagen Passat Alltrack är en Passat med fyrhjulsdrift och höjd markfrigång.Foto: Helena Lundberg
  • Lättläst med röda visare och tydlig färddator i mitten.
  • Baksäte för tre.

Som gjord för Sverige, fyrhjulsdrift, kombi och tuff offroad-design. Volkswagen Passat Alltrack är en storsäljare med tusen beställda bilar innan den ens nått bilhandlarna.

Annons

Alltrack är en Passat i terrängutförande med fyrhjulsdrift (Haldex), hasplåtar, breddade skärmar och trösklar, och tre centimeters högre markfrigång än vanliga Passat. Toppa med dubbelkopplingslåda (DSG) som standard för behagliga familjeturer till fjälls.

Alltracks styrka är en hög lägstanivå där mycket är som förväntat, men där inget är riktigt dåligt. Volkswagen Passat är redan en populär familjekombi och att pimpa ett vinnande koncept är ibland vanskligt. Egentligen finns bara risken att det blir sämre. Men med Passat uppgraderad till Alltrack blir det faktiskt bara bättre. Att Volkswagen de senaste åren sålt allt fler fyrhjulsdrivna versioner visar att Alltrack är mitt i prick.

Alltrack har också ett offroad-läge, samma som i Tiguan och Touareg, som optimerar bilens säkerhets- och förarhjälpsystem, växlingslåda och bromsar för att bäst klara halt underlag. Tryck in knappen på mittkonsolen för att aktivera läget.

Testrundan går i vårligt alplandskap i österrikiska Ellmau där Alltrack stortrivs med moddiga fjällvägar och skidåkande familjer.

Till Sverige kommer Alltrack med två motoralternativ: en turboladdad direktinsprutad bensinmotor på 211 hästkrafter och en turbodiesel på 170 hästkrafter. Dieselmotorn är stark och spinner tyst i de kurviga backarna. DSG-lådan ackompanjerar obemärkt och gör körningen behagligt enkel. Lite gas och motor och växellåda svarar direkt, men utan att märkas. Och dieselmotorn känns lätt och pigg.

Bilen har också en frihjulningsfunktion som sparar bränsle. Släpp gasen i lätt medlut och motorn kopplas från växellådan och bilen seglar iväg. Ett lätt tryck på gas eller broms och bilen övergår till motorbroms i stället. Bilen är även utrustad med start/stopp som standard för att ytterligare spara bränsle.

Men förutom på snöiga vintervägar i makligt tempo är Alltrack också en härlig långfärdsbil för motorväg. Det är kompakt tyst inne i kupén och trots tyska motorvägshastigheter tar sig inte ens vindbrus in och stör.

Bensinversionen kostar från 309 900 kronor och dieseln startar på 325 900 kronor. Med några utrustningspaket med bland annat dragkrok, sidokrockkuddar bak, eluppvärmda ytterplatser bak och adaptiv farthållare går priset upp ytterligare drygt 30 000 kronor och kommer definitivt att ge Volvo XC70 och Audi A4 Allroad en rejäl match till nästa sportlov.

Helena Lundberg/TT Spektra

Mer läsning

Annons