Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Posten går på el sen 40 år

/
  • Det var oljekrisen med skenande bensinpriser som fick Posten att satsa på elfordon. Den eldrivna mopeden tillverkades vid Postverkets verkstad i Ulvsunda omkring 1969.
  • Elektrisk truck för posttransporter fotad 1970.Foto: Svenskt Fotoreportage
  • Elbilarna är en del i Postens ambition att minska utsläppen. På en laddning hinner brevbärarna med 400 stopp.
  • Posten var tidiga med att köra på el. Trehjulingen är från 1995.Foto: Sven Tideman/Postmuseum
  • Turerna blir allt längre för brevbärarna. Då är elcyklar ett välkommet hjälpmedel.
  • Flakmoppen är ett praktisk sätt att ta sig fram på för brevbärarna. Här en Transportel Typ 1200, årsmodell 1997.Foto: Yngve Hellström/Postmuseum

Elbilar har varit i fokus de senaste åren, men än så länge har vi inte sett mycket av dem i verkligheten. Fast det finns några som kört elbilar och elfordon i 40 år. Vi snackar om brevbärarna.

Annons

Bilarna blev kanske inga stora succéer, men det var ändå med stor framsynthet som Posten redan 1971 lanserade sin första elbil. Den följdes av egna konverteringar av vanliga bensinbilar av märkena Mercedes och Ford Escort till el de följande åren.

Då var drivkraften oljekrisen som fick bensinpriserna att skjuta i höjden. Bilarna var tänkta att användas för utkörning av paket, men eftersom batterierna var så tunga kunde inte bilarna lasta mer än ett par hundra kilo.

Batteriernas tyngd är fortfarande ett problem för biltillverkarna, men nu satsar snart sagt varenda bilmärke på forskning och utveckling av batterier. På 1970-, 1980- och 1990-talen hände inte särskilt mycket.

– Med tanke på vilken satsning det är på elbilar runt om i världen känns det som om problemen kommer att vara lösta inom åtminstone en tioårsperiod, säger Erica Kronhöffer som är miljöchef på Posten.

Av Postens totala fordonsflotta på 16 000 fordon är i dag ungefär 2 800 eldrivna. Det är nästan en femtedel av alla fordon, en andel så hög att svenska Posten är ett världens elbilstätaste postföretag. Ändå är det först under det senaste året som både Posten själva och omvärlden fått upp ögonen för att det här är något unikt.

– Det är kul att våra erfarenheter är intressanta för andra, säger Kronhöffer.

På 1980-talet började man konvertera golfbilar av märket Clubcar till eldrift. Då började man också använda eldrivna flakmoppar. Båda används fortfarande.

På 1990-talet kom de första elcyklarna, men de slog igenom på bred front tio år senare.

– Drivkraften för oss som företag är att minska vår miljöpåverkan. Utsläppen av koldioxid är vårt överlägset största problem, därför är satsningen på elfordon självklar, säger Kronhöffer.

Från personalens sida finns inget motstånd. Att dela ut brev med en Clubcar har stora fördelar. Brevbäraren sitter bra, kan köra nära brevlådorna och får en tyst arbetsmiljö. Nackdelarna är att den bara gör cirka 30 kilometer i timmen och bara kan köra 25 kilometer på full laddning.

Att gå från vanliga cyklar till elcyklar innebär däremot ett ökat koldioxidutsläpp. Men jämförelsen är orättvis, menar Kronhöffer.

– Utvecklingen går mot längre turer för brevbärarna. En vanlig cykel blir då både för långsam och kan lasta för lite. En elcykel eller elbil kan lösa det problemet. Alternativet skulle vara en vanlig bil och i den jämförelsen är även en elcykel mycket mer klimatsmart.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons