Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Praktisk skoter passar i stan

/
  • Smäckert bygge. BMW C600 Sport är en storskoter som även trivs bra på smala och kurviga vägar, tack vare hög markfrigång och stunsigt effektiv fjädring. Foto: BMW
  • Ren och fin. Maskinen bjuder på en clean design med en fullmatad instrumentering, som bland annat visar bränsleförbrukning och snitthastighet.
  • Lån från motorcykelvärlden. På höger sida saknar bakhjulet svingarm och flankeras av en kort knubbig ljuddämpare. Snyggt.
  • Gott om plats. Förvaringsutrymmet under sadeln blir ännu mer rymligt när det fälls ned mot hjulet. Smart.

Nya BMW C600 Sport är en pigg och lättkörd färdkamrat med flera smarta finesser.

Annons

Den är ovanligt snygg för att vara en skoter. Långsmal och smäcker med tämligen diskreta kåpor och flera trevliga detaljer. Riktigt läckert är bakhjulet som på höger sida saknar svingarm och flankeras av en kort knubbig ljuddämpare. Ett lån från motorcykelvärlden.

Så ska också BMW C600 Sport vara just vad namnet berättar. En modell som ska köras mer aktivt än en traditionell storskoter. Som till exempel syskonet C650 GT vilken bjuder på mer bekvämlighet, högre vikt och större plastsjok.

Jag sätter mig på den rejäla sadeln som med en sitthöjd på 81 centimeter inte passar för kortbenta. Trycker in startknappen och får den nyutvecklade twinnen på 647 kubik att villigt gå igång. Kraftkällan är försedd med dubbla balansaxlar, för att minska vibrationerna, medan cylindrarna har vinklats framåt hela 70 grader, för att dra ned höjden på motorpaketet.

När jag ska köra iväg uppstår en viss förvirring. Till skillnad från en motorcykel saknar maskinen fotreglage och kopplingshandtag. Växlingarna sker steglöst via automatlådan medan fram- och bakbroms sköts med varsitt handtag på styret. Med andra ord är det bara att vrida på gasen och rulla iväg.

Ute i trafiken morrar motorn förvånansvärt kraftfullt från originalljuddämparen. De 60 hästkrafterna räcker mer än väl till och ger fin acceleration och smidiga omkörningar. Effekten är betydligt större än hos konkurrenter som Yamaha TMax 500 och Honda FJS 600 Silver Wing.

Den tyska tvåhjulingen är lättkörd och välbalanserad. Är praktisk i stadstrafik, klarar ledigt av motorväg och trivs även på smal och kurvig asfalt, tack vare hög markfrigång och stunsigt effektiv fjädring. Som väntat är dock köregenskaperna sämre än en motorcykel på grund av små hjul, lång hjulbas och en inte helt optimal viktfördelning. Med 249 körklara kilon är maskinen också väl tung.

Å andra sidan är en skoter en annan typ av fordon. Den är gjord för pendling till jobbet och ska vara enkel att köra, praktisk och bekväm, samt skydda föraren bättre mot väder och vind än en motorcykel.

C600 Sport är ett klart ambitiöst bygge. Ett par smarta finesser är parkeringsbromsen som aktiveras så fort sidostödet fälls ut och det rejäla expanderbara förvaringsutrymmet under sadeln. I kåpan finns dessutom två mindre förvaringsfack, det ena med uttag för att ladda mobiltelefonen. På pluskontot hamnar även abs-bromsarna och den välutrustade instrumenteringen.

Däremot ger den justerbara vindrutan, även i högsta läget, en besvärande turbulens för en lång förare. Och bensinförbrukningen på en halv liter per mil, om man kör lugnt och sansat, är ingenting att skryta över, även om 16-literstanken ger en god aktionsradie.

Och så är det ju det här med priset. Visserligen kostar BMW C600 Sport bara lite mer än konkurrenterna, men samtidigt får man väldigt mycket motorcykel för nästan 108 000 kronor.

Robert Lagerström/TT Spektra

robert.lagerstrom@ttspektra.se

Mer läsning

Annons