Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prestigebil i sparutförande

/
  • Foto: OLLE HILDINGSSON Håller stilen.  Även om nyhetens behag försvunnit är Volvo S80 en rasande tilltalade bil även sedd utifrån.

Lyxbilen S80 står sig väl även om den inte riktigt blivit den framgång säljmässigt Volvo räknat med. GD har provat den motorbantade version på 170 hästar som blivit mest populär.

Annons
Volvo S80 är dock ingalunda någonovanlig bil. Under 1999 inregistrerades modellen i 14 303 exemplaroch hamnade på fjärde plats i bästsäljarlistan.Knappt 300 bilar ytterligare och trean Saab 9-5 hade distanserats.
 
S80 med femcylindrig motor på 2,4 liter och170 hästkrafter är en bra kombination. Priset ärinte lika häftigt som för de sexcylindriga modellerna.Samtidigt är motorn trevlig och har högst måttligbränsletörst .
 
Karaktären är lugn och diskret men dethänder ändå anständigt mycket när mantrycker till på gaspedalen. Jag upplever 170-hästarensom fullt tillräcklig för säkra omkörningari alla normala situationer.
 
Enligt färddatorn blev förbrukningen 9,2liter per tio mil. Deklarationen vid blandad körning ärnågot lägre, 8,9. Jag når regelmässigt högreförbrukning än vad fabrikerna säger. Min "överförbrukning"med den här bilen var ovanligt liten. Visserligen kördejag en hel del på landsväg men det var ocksåmånga småkörningar i stan.
 
Det går faktiskt att pruta på prislappenytterligare 20 000 kronor och samtidigt minska bränslenotannågot. Men då får man nöja sig instegsmodellenmed den femcylindriga motorn i utförande på 140 hästaroch 220 Nm.
 
Säkerhetsavdrag
 
S80 i "folkversion" har liksom sina dyraresyskon hög utrustningsnivå. Trots att säkerhetsbitentotalt sett är väl tillgodosedd är det en sak påden kanten som bantats bort. Bilen saknar slirkontroll, STC. Dengår förstås att köpa till. Jag skulle jagdefinitivt lägga till de drygt fyra tusenlappar STC kostarom jag skulle köpa en sån här bil.
 
Annars är det ingen tvekan om att S80 ären av de absolut säkraste bilar som görs idag.
 
Det är nu snart två år sedan S80presenterades i sina toppversioner. Avsikten var förståsatt de skulle ha varit mer eller mindre perfekta. Det var de inte.
 
Högre klass
 
Jag tycker mig nu kunna märka högreklass ner i även i de små detaljerna än närS80 var helt ny. Väghållningen var redan frånbörjan bra men Volvo fick kritik för bland annat stötiggång. En rad justeringar har ökat bilens följsamhet.Den känns oerhört fin oavsett körförhållanden.Där är det toppbetyg som gäller. Till den finakörupplevelsen hör också härligt sugandebromsar och en lättarbetad växellåda. Viss tröghetvid nedväxling ibland blåser dock bort en betygsstjärna.
 
I ett avseende tycker jag dock S80 är rentfarlig. Den går så smidigt och tyst att det ärovanligt stor risk att oavsiktligt överskrida fartgränserna.Farthållaren är ingen dum anordning!
 
Fyra personer åker kungligt i den härbilen, fattas bara. Med S80 har Volvo tagit upp kampen påallvar med BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass. Och jag ärsvensk mycket nog för att tycka att Volvo lyckas bra.
 
Kostnadsmässigt är en ny S80, om äni snikversion, en bil som kräver en tämligen tjock plånbok.Merparten är förstås tjänstebilsmänniskorsom klarar ett högt förmånsvärde, 43 100kronor för 170-hästaren. Men vad det lider börjarVolvos största modell säljas i andra hand och blir därmedåtkomliga för fler.

Mer läsning

Annons