Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prisvärd familjebuss med hög säkerhetsnivå

/
  • Peugeots nya familjebuss 807 påminner inte så litet om klassledaren Chrylser Voyager. Foto: Olle Hildingson

En familjebuss för den riktigt stora familjen som prioriterar att åka säkert. Peugeot 807 är en klar utmaning mot de riktigt stora MPV-bilarna med Chrysler Voyager i spetsen. Med högeffektiv och snål dieselmotor är den dessutom relativt snäll mot plånboken och faktiskt även miljön.

Annons
Peugeot har de senaste åren haft välförtjänta framgångar i Sverige och är numera det femte största bilmärket. Förra året såldes mer än 17 000 Peugeot, en uppgång med 16 procent. Förra året hann bara 244 Peugeot 807 registreras. Det blir betydligt fler i år.
Men upp till Voyager (drygt 1 100 bilar sålda under 2003) lär 807 inte nå. Eller?

Provbilen hade PSA-koncernens (Peugeot, Renault, Citroen) kompetenta dieselmotor på 2,2 liter. En härlig maskin som passar bilen perfekt. Den är snål på bränsle och ganska snäll mot miljön eftersom den har partikelfilter. Den här maskinen får liv oväntat snabbt för att vara diesel. Dessutom varvar den glatt till 4 500 varv.
Dieselknatter märks i stort sett vid kallstart i minusgrader och fullgaspådrag.
Det blev jag varse när jag talade i telefon vid ett mackstopp. En vänlig passagerare började tanka i väntan på att jag skulle avsluta samtalet. Han valde bensinslangen. När jag upptäckte fadäsen var det för sent. Bärgning, tömning av tanken och filterbyte krävdes.
En reflektion - varför är inte tankmunstyckena formade så att de inte kan förväxlas? Så var det när det under en tid fanns både blyad och oblyad bensin. Tröst för dig som har en bensinbil - dieselmunstycken passar inte i ditt tankhål.
Bränsledeklarationen är snåla 7,4 liter per tio mil. Jag gjorde av med 7,7. Fortfarande en mycket bra siffra.
807 är trevlig att köra, även i stan. Trots sin volym (dock inte längre än Volvo V70) är den hyggligt lätt att hantera i trånga situationer. Rejält tilltagna ytterspeglar bidrar. Liksom att huvudstöden i de två bakre raderna kan döljas helt i stolarnas ryggstöd.
Ute på vägen åker man tyst och behagligt, mest förstås i framstolarna. Den bekväma förarstolen är justerbar i höjdled. Ratten går att vippa. Stolarna i rad två och tre är justerbara i längsled förutom att rygglutningen kan justeras. Bilen har stora sidodörrar som gör det mycket lätt att komma i och ur mittraden. Vill man ha el-öppnade dörrar ökar prislappen med drygt 7 000 kronor. Det går relativt lätt att ta sig in även till de två stolarna i bakre raden. Även där räcker takhöjden väl till, inte minst för att sittdynorna är relativt låga. Det är sämre ställt med benutrymmet om inte stolarna i mittraden står långt framåt.
Med tredje radens säten på plats är bagageutrymmet inte mycket att yvas över den jättelika bakluckan till trots. Men en eller flera stolar kan vid behov lätt lyftas bort. Bakluckans inre handtag är en löst hängande stropp. Billigt.

Bilen är trevlig att köra, inte minst på långresa. Man sitter högt och har ypperlig sikt. Vindrutan är enorm, nästan två kvadratmeter. De stora torkarna har fiffigt nog spolningen i bladen och täcker större delen av ytan.
Till god komfort hör att det går att justera värmen såväl i mittraden som i tredje sätesraden. Gardiner i sidorutorna och rutor som håller solvärmen utanför bilen bidrar till att bilen är en utmärkt semesterbuss när man är många och ska åka långt.

Som förare har jag en del anmärkningar. Instrumenttavlorna är snygga och placerade mitt på panelen. Tavlorna är för plottriga för att sitta så långt från föraren, sämst är att hastighetsmätaren är svårtydd vid en hastig blick. Växelspaken är kort och sitter praktiskt på panelen. Tyvärr är växellägena litet obestämda. Jag fixade flera motorstopp när jag startade på trean i tron att jag valt ettan. Även backen var ibland trixig.
Kontroll-. och varningslampor sitter på rattstången. En liten rattvridning är nog för att dölja några av dem.
Peugeot 807 bör ge en säker resa eftersom den har hög säkerhetsnivå, både passiv och aktiv. Den blev först bland de fullstora familjebussarna att få full pott, fem stjärnor, i oberoende krockprov utförda av Euro-NCAP. Elektronisk sladdparering är standard.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons