Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...så vem ska köpa Volvos nya plug in hybrid?

Volvo har gjort ett riktigt bra jobb, inget snack om saken. Fyra år har det tagit men risken är stor att den bara blir en parantes här i landet

Annons

Världens första plug in hybrid med diselmotor (laddas från eluttaget) är ett projekt som finansieras med stöd 50-50 från Vattenfall. Volvo hade aldrig ensamma gått in i ett så riskfyllt projekt.

Men frågan som måste ställas är vem som köper en bil som kostar 560 000 kronor där teknikvinsten med att köra på ren inte fungerar när temperaturen är lägre än minus 15 grader?

Nyss hemkommen från Volvos presentation och testkörning i Jämtland ställer jag mig frågan om Volvos plug in hybrid mer handlar om att stärka Volvo varumärke genom att flirta med politiker och visa att vi på Hisingen minsann också kan bygga hybridbilar.

Volvo har valt ett koncept som franska Peugeot/Citroën också använder. Framhjulen drivs av en dieselmotor och bakhjulen får kraft från en elmotor. Tekniken har medfört en viktökning på hela 300 kilo jämfört med vanliga V60 vilket är extremt mycket i bilsammanhang Mer vikt innebär automatiskt mer bränsleförbrukning. Världsledande Toyota har ingen vikthöjning med sin plug in hybridteknik.

Jag körde 15 mil med Volvon och bränsleförbrukningen landade på 0,66 liter per mil, långt ifrån vad Volvo uppger. Förklaringen är att eldriften inte fungerar när det är riktigt kallt!

Volvo lockar med supermiljöpremien på 40 000 kronor, vinterdäck utan kostnad och rabatt på förmånsvärdet för tjänstebilar och en genomgång av elsystemet hemma. Men jag har svårt att tro om det går att räkna hem den som tjänstebil. För det krävs mer statliga subventioner. Volvo har redan sålt 3000 bilar till Holland. Förklaringen är att man där har slopat förmånsvårdet på hybridbilar.

Ola Thelberg

ola.thelberg@allehanda.se

Mer läsning

Annons