Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saabmotor passar Vectra perfekt

/
  • Opel Vectra är numera en riktigt snygg bil. Som kombikupé kallas den GTS och är dessutom synnerligen praktisk.Foto: OLLE HILDINGSON

Opel har tagit bort det mesta av märkets gubbstämpel i nya Vectraserien. Det gäller definitivt GTS-versionen i turboutförande. Där finns det massor av körglädje och utmärkt väghållning därtill.

Annons
Därvidlag har Opel tagit mycket hjälp av koncernsyskonet Saab. Motorn på 175 hästar är nämligen identisk med den som finns i Saab 9-3 2,0. Fjädringen är förstås fast, i hårdaste laget i mitt tycke. Men å andra sidan bidrar fastheten till den körglädje som det är lätt att locka fram.
GTS har litet tuffare utseende i fronten och är dessutom sänkt 20 mm jämfört med vanliga Vectra.

GTS är en ovanligt praktisk bil eftersom den har halvkombikaross med en mycket stor bakdörr som öppnar högt. Fast det är på sportigheten som Opel i första hand försöker sälja den.
Bilen är lätt att lasta och man får in massor. Luckans storlek gör den förstås tung. Man nästan skrämmer folk inne i bilen när man stänger den. Det blir nämligen en rejäl duns när luckan går i lås.
Vectra GTS turbo är väldigt mycket Saab 9-3. Eller tvärt om. General Motors, GM, äger ju båda märkena och därför har nuvarande generation av 9-3 och Vectra identiska bottenplattor.
Saabmotorn är en högpresterande maskin som ger 265 Newtonmeter. Jag klarade ett genomsnitt på 9,3 liter/100 km utan överdrivet försiktig gasfot. Deklarationen är 8,9 liter. Turbomotorer blir snabbt törstiga när man gasar på. Opelturbon har lättarbetad låda med sex växlar. Extraväxeln är förstås positiv för bränslekontot. I ärlighetens namn är det dock lätt att glömma sig kvar på femman och sitta nöjd så.

Vectra finns sedan tidigare med V6-motor på 211 hästar/300 Nm. När jag körde den bilen gick det åt i snitt 1,2 liter milen. För mig är Saabmotorn ett trevligare och mindre törstigt alternativ än den sexcylindriga motorn.
För Opel är Saabmotorn nog att se som ett prov för framtiden. Det är nämligen första gången märket erbjuder en bensinmotor med turbo. Jag gissar det blir fler maskiner made in Trollhättan framöver.
I övrigt är turbobilen i stort sett identisk med övriga GTS-varianter. Det innebär lätt justerbara, väl skålade och hårda framstolar. De har skydd mot whip lash i huvudstödet hämtat från Saab. Baksätet bjuder god plats både i takhjöjd och knäutrymme.

En bred gråmatt list längs hela instrumentpanelen fortsätter vidare på insidan av dörrarna. Den kallas "borstad aluminium" men är likafullt en plastlist. Och ser ut som en sådan.

Provbilen hade flera paket som får priset att rusa uppåt. Men den saknade ändå något viktigt, nämligen vettig belysning invändigt. Baksätet låg i det närmaste helt i mörker även med öppen dörr. Och ingen lampa bak fanns att tända. Läslampor fram och bak samt belysning på speglarna i solskydden finns i ett paket som kostar 1 100 kronor. I en bil för drygt 300 000. Jo, jag tackar jag.
Olle Hildingson

Mer läsning

Annons