Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt bäst däck bak

/
  • Fyra nya däck är alltid bäst. Men om man bara har två nya vinterdäck ska de sitta bak. Foito Janerik Henriksson

Alltid bästa däcken bak. Det är rådet när man ­byter till vinterdäck, särskilt om det skiljer mycket i kvalitet mellan däcken. Det gäller ­oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.

Annons

TRAFIK

De flesta köper fyra nya vinterdäck samtidigt. Det är klokt. Då får man däck som blir jämnt slitna, i vart fall om man ser till att byta både fram- och bakdäck från en vinter till en annan.

Men för den som inte köper alla däck samtidigt utan har två nyare och två äldre däck gäller helt andra rekommendationer. Då ska de bästa däcken alltid vara bak.

Oavsett om bilen är bak- eller framhjulsdriven.

– Det kan låta som en motsägelse. Sätter man de bästa däcken fram får man ju bättre broms- och manövreringsförmågor. Problemet är bara att olyckorna blir mycket allvarligare om man tappar greppet med bakdäcken, säger Mattias Hjort, däckforskare på VTI.

Släpper de bakre däcken i halt väglag är risken överhängande att man får en rundsladd som inte går att häva.

– Om man krockar med att annat fordon eller kör av vägen då är risken stor att smällen träffar i sidan av bilen som är den svagaste delen. Det är därför den här typen av olyckor blir så allvarliga, säger Hjorth.

VTI har studerat dödsolyckor i vinterväglag och det är från dessa man dragit sina slutsatser. Man har sett ett samband mellan just dåliga vinterdäck bak och allvarliga olyckor.

Det innebär inte att det är riskfritt att ha dåliga däck fram.

– Nej, inte alls. Man får ju sämre bromsförmåga och väggrepp, vilket absolut kan leda till olyckor. Men då krockar man oftast med fronten först, vilket är vad bilen är byggd för. Det gör att olyckorna blir mindre allvarliga än de där bakdäcken tappar greppet. Det är därför vi råder att ha bästa bäcken bak.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons