Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sensor för dimljus - en lysande idé

/
  • Din trafikkrönikör bakom ratten i en riktig oldtimer, en Skoda Octavia med tillverkningsåret 1958. Det blev årets mesta körupplevelse. Den tröga och vingliga styrningen var inte av denna världen. Inte heller växellådan. Och bromsarna ska vi inte prata om. Men det gick den så kallade vägen i alla fall. Utan dimbakljus.

Annons

Många kör omkring med dimljusen framtill påslagna samtidigt med halvljuset. Det får man inte på grund av bländningsrisken. Det är det till och med böter på.

Alla bilar har inte de lågt placerade extra lyktor som är tänkta att lysa upp vägen under dimman. Nästan alla nya bilar med minsta lilla extrapaket har dimljus framåt som en del. Förmodligen för att dimljus är ”fint”. Mindre för att det är en detalj som möjligen ökar säkerheten i dimma.

När använde du själv dimljuset senast? Jag förutsätter att du inte tillhör den grupp av snobbar som har dem på för jämnan. Jag kan bara svara för mig själv. Jag har inte gjort det medvetet på bra många år. Däremot har det inträffat att jag av misstag haft dem tända på provbilar jag kört. Sättet att slå på dem varierar.

Alla bilar utan undantag har minst ett dimbakljus. Där krävs ingen som helst paketutrustning. Jag inbillar mig att dimbakljus började bli vanliga för 20 år sedan, typ.

I början var det mycket klagomål om att många använde dimbakljuset i tid och otid. Ofta för att föraren glömde släcka den starka röda lampan när dimman eller snöröken lättade.

Men hur ofta använder folk dem i dag? Väldigt sällan! Jag går till mig själv igen. De senaste veckorna har det varit många dagar med dimma här. Hur ofta har jag tänt dimbakljuset för att synas bättre bakifrån? Faktiskt inte en enda gång.

Jag fick anledning att tänka över saken när en polis ringde mig i frågan. Han körde E4 till Stockholm en dag i förra veckan med mer eller mindre tjock dimma hela vägen. Han tände sitt eget ljus men såg bara två andra bilar som lyste extra kraftigt bakåt.

Jag gjorde samma resa en annan dag med dimma. Jag tror inte att jag såg ett enda tänt dimbakljus. I så fall hade jag nog kommit på mig själv med att köra ”svart.”

Polisen hade en fråga värd att fundera över. Den var att det inte borde vara svårt att öka den tekniska utrustningen med en sensor som tänder och släcker dimbakljuset, kanske även de främre, när dimma eller snöfall/snörök kommer och går.

Volvo och Saab, ni får idén alldeles gratis. Om ni nu får fortsätta utveckla fler nya bilar framöver.

Nu kan vi strax se 2008 i backspegeln. Gott nytt år önskar jag alla läsare som följt trafiksidorna även detta år. Strax stundar nya tider.

Mer läsning

Annons