Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smart test för trötta bilförare

/
  • Att köra väldigt trött kan jämföras med att köra bil alkoholpåverkad. Om man varit vaken i 20 timmar och kör, kan detta jämställas med 0,8 promille alkohol i blodet.

Efter alkolåset kommer trötthetslåset. En ny teknik är under utveckling, som ska kunna avgöra om lastbilsförare är pigga nog att köra. Det kallas Fit for duty-testet.

Annons

Tröttheten är en dold fara i trafiken. Den ligger bakom många olyckor, minst var femte, menar forskarna.

Trots det finns inga enkla test för att se om man är för trött för att köra. Men nu vill forskarna ändra på det. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Lunds universitet håller på att ta fram ett test som kallas Fit for duty.

Tanken är att det ska användas av yrkesförare ungefär på samma sätt som man använder alkolås.

– Teknik och kunskap finns för att utveckla den typen av provutrustning. Steget till en kommersiell produkt ligger däremot några år framåt i tiden, säger forskaren Christer Ahlström.

Tekniken går ut på att mäta ögonrörelserna. Föraren ska följa en punkt som rör sig på en display.

Det gäller att följa med snabbt och noggrant.

– Det går inte att lura systemet. Man kan låtsas att vara tröttare än man är, men inte piggare, säger Christer Ahlström.

Han tillägger att noggrannheten är över 80 procent. Om utrustningen anpassas efter individen når man ännu bättre siffror.

Att mäta trötthet är dock svårt. Vi vet alla när vi är trötta, men att avgöra när vi är så trötta att vi kommer att somna är näst intill omöjligt.

Det finns olika mått man kan ta till sin hjälp. Ett är hur länge man sovit och ett annat hur länge man varit vaken.

Att man gäspar anses vara lätt trötthet, grus i ögonen och tunga ögonlock är medelstark trötthet.

Vid stark trötthet får man minnesluckor och kämpar för att hålla ögonen öppna.

De flesta märker att de är för trötta när de har svårt att fästa blicken.

– Alla vet ju att man kan se på ögonen när någon är trött, det är den tydligaste indikatorn, säger Ahlström.

För privatpersoner är trötthet lika allvarligt som för yrkesförare. Kanske ännu farligare eftersom en del studier visar att många yrkesförare klarar att vara vakna längre än andra.

Christer Ahlström rekommenderar förare att stanna en stund, ta en kopp kaffe och sedan sova mellan tio och tjugo minuter. Då hinner koffeinet verka, och man blir piggare igen.

– Det finns egentligen ingen annan bra metod för att motverka tröttheten, säger han.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Mer läsning

Annons