Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Småväxt storlastare

/
  • Peugeot 308 SW är kompakt men ändå väldigt rymlig. Väl tilltagen höjd är en del av hemligheten.
  • Panoramaglastaket i SW-modellen är enormt och gör att himlen känns som tak. Den elektriska gardinen är säkert nödvändig när solen gassar.

Ibland ryms väldigt mycket på 450 centimeter. Peugeot 308 SW är ett utmärkt exempel. Den populära franska bilen i Golfstorlek finns i många utföranden, nu även som högkombi. Den som köper två extrastolar kan få in sju åkande. GD har kört bilen med den härliga dieselmotorn på 1,6 liter/100 hästar som också finns i Volvos miljöversioner av S30, S40 och V50.

Annons

Den som inte köper till två extrastolar för 6 000 kronor, eller har dem i garaget, kan möblera om de fem ordinarie stolarna lite efter tycke och smak. De tre lika stora, eller snarare små sett till bredden på 41 centimeter, kan flyttas såväl i sidled som på längden. Stolarna har dessutom ställbara ryggstöd.

Extrastolarna i tredje raden är inte lämpade för vuxna. I så fall bör de vara under 170 på längden. Dessutom krävs ett inte obetydligt mått av vighet att ta sig i och ur.

Och vill man ha bilen som kombi kan stolarna, tre eller fem, förstås fällas. Ryggarna lösgörs enkelt genom att man drar i ett band. De försvinner inte ner i golvet som på stora MV-bilar men går att lyfta ur. Detta är som alltid ett visst kraftprov eftersom vikten är ansenlig.

Passagerarstolens ryggstöd kan fällas framåt. Vips sväljer bilen prylar på upp till 310 centimeter på längden. Bakluckan är stor och öppnar högt. När man ska lasta eller lossa mindre prylar räcker det att öppna den kraftigt buktande bakrutan. Praktiskt så det förslår.

Med fem stolar kan man flytta mittstolen längst bak och de två ytterstolarna i skenor en bit inåt. Ökar komforten för två i baksätet, inte minst i axelhöjd. Alternativen för möblering är alltså många.

Föregångaren 307 SW blev väldigt framgångsrik med 900 000 bilar på sex år. Nykomlingen har blivit lite större och upplevs ännu närmare himlen än föregångaren. Glastaket är numera hela 1,7 kvadratmeter. Bilen har totalt 5,5 kvadratmeter glasytor. Den eldrivna gardinen i taket är en nödvändighet soliga sommardagar. Trots de enorma rutorna är inte sikten från förarplats optimal. De breda och starkt sluttande A-stolparna ger betydande siktbortfall snett framåt.

I jämförelse med vanliga 308 har axelavståndet i SW ökat med tio centimeter och längden med sju. Det längre hjulbasen ökar svängradien till 11,1 meter. På vanliga 308 är den 10,7. Å andra sidan kräver 308 med 2-litersdiesel ännu mer utrymme vid svängmanövrar, 11,5 meter.

Bilen har utmärkt sköna säten fram. Förarplatsen är lätt att känna sig hemmastadd med och de flesta finner säkert lätt en bra körställning eftersom ratten är ställbar i alla ledder. Instrumenten med vita tavlor är både lättlästa och snygga. Minus i mina ögon för den stora och glänsande inramning av ”plastaluminium” av mittkonsolen.

Vägegenskaperna är i stort sett lika goda som i vanliga 308, alltså en bil med sportiga köregenskaper. Fjädringen är hård för att sitta i en fransk bil. Styrning och kurvstabilitet är alldeles utmärkta.

Höjden på SW är inget man märker negativt körmässigt. Ljudkomforten är också god.

Provbilen hade alltså Peugeots/Citroëns utmärkta dieselmaskin på 1,6 liter/110 hästar. Den maskinen finns både hos Ford och Volvo, bland annat i Volvos miljövarianter av de två minsta modellserierna.

Det enda negativa jag kan säga om Peugeotmaskinen är att den är nästan död runt 1 000 varv. Men när nålen närmar sig 1 500 varv kommer styrkan snabbt och bestämt.

Den alldeles nya sexväxlade lådan är lätt och trevlig att hantera, tätstegad upp till femman varefter sexan kommer som tydlig överväxel. Jag körde aldrig bilen fullastad men kan tänka mig att motorn då kan upplevas som något sävlig.

Bränsledeklarationen är precis över halvlitern. Jag gjorde av med 0,61, en överförbrukning på 20 procent men fortfarande ändå acceptabelt.

På säkerhetsfronten har 308 förstås tagit full pott, fem stjärnor, i Euro Ncaps krockprov.

Bilen har full uppsättning krockkuddar inklusive knäkudde för föraren. Liksom Isofixfästen på alla stolarna bak. Men dessvärre inte framstolar med aktiva skydd mot pisksnärt.

Mer läsning

Annons