Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snåla detaljer förtar känslan

/
  • Fjärde generationen av Avensis är elegant i linjerna med låg svepande tak i bakkant till nackdel för passagerare baktill.
  • Nya Avensis har hög svansföring med eleganta linjer även i bakpartiet.Den här långa vingliga pinnen bakom rattkransen styr färddatorn. Sniknare kan man inte tänka sig.
  • Förarmiljö i nya Avensis är utmärkt och förarplatsen är logisk i det stora hela. Plasten ser mindre billig ut än i nästan nya Auris.

Japanska Toyota har lagt ner ett gediget arbete på att göra storbilen Avensis ännu bättre och säkrare än föregångaren. Och man har definitivt lyckats. Men i detaljer vinner snikenheten över premiumkänslan. Säkert i vetskap om att köparen i gemen inte väljer bort bilen av den orsaken.

Annons

Jag är kanske ingen vanlig bilköpare men jag skulle inte köpa en ny bil med prislapp som börjar över 200  000 kronor med järnpinne som motorstötta, nyckel som inte är infällbar, gångjärn till bakluckan som kan knäcka bagage och en lång vinglig pinne bakom rattkransen för att stega fram färddatorn. Den går alltså inte att backa utan det krävs nio tryckningar för att komma tillbaka till utgångsläget.

Trots att provbilen hade businesspaket för nära 20 000 kronor saknas farthållare, en nog så viktig säkerhets- och komfortdetalj i alla fall i mina ögon.

Toyota har ersatt den mekaniska handbromsen med elektrisk. Ett val i tiden. Men det överstiger min fattningsförmåga att bromsen inte släpper automatiskt när föraren vill rulla iväg med ekipaget. Så är det i flera konkurrenter, smidigt och enkelt.

Mitt första startförsök i Avensis med tillslagen parkeringsbroms slutade med ett motorstopp. Man måste nämligen greppa reglaget under instrumentpanelen för att bromsen ska släppa.

Synd att Toyota snålar på smådetaljer i en bil som i övrigt inte lämnar så mycket att önska. Har svårt att tro att jag är ensam om att göra tummen ner för stenåldersprylarna som inte skulle kosta mycket att ersätta. Avensis har många tuffa medtävlare. Behöver bara nämna Volvo V70, VW Passat och Ford Mondeo.

Bilen är lätt och trevlig att köra, men att kalla den körglad är allt att ta i även om den uppför sig utmärkt även när det börjar gå undan och kurvorna dyker upp.

Ändå är nya Avensis en bil där komforten dominerar. Man sitter alldeles utmärkt både fram och bak. Fram är det lätt att ta sig i och ur till de välformade och fasta stolarna. Bak är det trixigare på grund av den kraftigt sluttande taklinjen. Snyggt men inte praktiskt. Plus för att golvet är i det närmaste slätt, vilket gör det lättare att ta sig till mittplatsen.

Det finns gott om plats för bagage men tröskeln är relativt hög och lastöppningen smal. Hamnar någon småsak längst in i djupet är det svårt att nå ända dit. Avensis saknar reserv men har förstås reparationssats. Detta innebär ett rejält dolt lastfack under golvet.

Flertalet svenska köpare kommer förstås även i fortsättningen att välja kombimodellen. Toyotafolket kalkylerar med 80 procent kombi. Och då slipper man problem med opraktisk lastöppning.

Förarplatsen är lätt att känna sig hemma på. Ratten, som har reglage för radio och telefon, är ställbar i alla ledder. Instrumenten är lättlästa och knapparna finns där man förväntar sig. Ja, inte pinnen för färddatorn då. Mycket plast är det men ger inte samma billiga intryck som i Auris.

Motorn på 1,8 liter är en trevlig bekantskap. Den är uppgraderad så att den ger samma prestanda som tvålitersmotorn tidigare. Dessutom har den blivit snålare. Enligt färddatorn var mitt snitt 0,77 liter per mil där flera långkörningar blandades med vardagliga småkörningar. Deklarationen är förstås lägre, en deciliter faktiskt.

Det roligaste och trevligaste körmässigt var annars den uppgraderade steglösa CVT-växellådan, en mycket smidig och praktisk sak som också kan växlas manuellt i sju steg för den som så vill. Den som inte vet att lådan är steglös och därmed effektiv ur bränsle- och kraftsynpunkt, kan mycket väl ta den för en konventionell automatlåda. I jämn 110-takt visar varvräknaren obetydligt över 2 000 varv för att stiga snabbt när föraren trycker till på gasen vid en omkörning.

Ljudnivån hör också till komforten och där har Toyota lyckats riktigt bra. Gamla Avensis fick kritik för att vara bullrig. Nya bilen var riktigt tyst även på motorvägen söder om Uppsala. Det är ett mycket bra betyg. Bullrigare väg finns nog bara på gamla E4 mellan Trödje och Hamrångefjärden.

Toyota började erbjuda prenumeration på bilar i stället för köp när Aygo kom för något år sedan. Sedan har andra Toyotor följt efter. Nu också Avensis. Den som vill kan boka en Avensius under tre år. Kostnaden för ”prenumerationen” är strax över 4 000 kronor per månad om man kör 1 500 mil per år.

Mer läsning

Annons