Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikåret blev både bra och dystert

2008 blev ett bra och dystert år i trafiken. Bra för att trafikdöden var den lägsta sedan 1945. Gävleborg visar extra positiva siffror, från 23 döda 2007 till 15 förra året. Dystert för att bilförsäljningen minskade med drygt 17 procent. Fallet i december var hela 45 procent.

Annons

Lågkonjunkturen kan spåras bakom båda resultaten. Vi kör mindre bil i dåliga tider. Och förmodligen också i något lägre tempo. Alltså blir olyckorna färre.

Naturligtvis ser vi också en effekt av att allt fler vägar får mitträcken. Kanske också, på marginalen, inledningen av reformen med 10-steg i fartbegränsningarna som började införas under hösten. De flesta ändringarna har inneburit, och kommer att innebära, fartsänkningar.

I Vägverkets Region Mitt (Gävleborg, Dalarna, Västernorrland och Jämtland) dödades preliminärt 54 personer i trafikolyckor, en nedgång med 15 jämfört med året innan.

Gävleborg stod för större delen av minskningen, från 23 till 15 döda. Ska tilläggas att dödstalet 2007 på länets vägar var rekordstort.

Den minskade bilförsäljningen beror förstås också på dåliga tider. Nybilsförsäljningen var ändå drygt en kvarts miljon bilar (253 759). Det kraftiga raset ska dock ses mot bakgrund att 2007 var ett av de bästa åren för bilbranschen någonsin med en god bit över 300 000 nyregistrerade bilar. Var tredje ny bil 2008 är miljöklassad, ett rejält rekord.

Allt talar för ytterligare kräftgång detta år.

Prognosen från Bil Sweden ä 185 000 nya bilar utan stöd från regeringen och ytterligare upp till 30 000 med ”lockbeten” som Bil Sweden begärt.

Ett är befrielse från fordonsskatt de två första åren, ett år för dieselbilar.

Mer läsning

Annons