Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikdöden hotar allt fler

/
  • I dag finns bara hälften av världens fordon i världens fattigare länder, men ändå inträffar nio av tio dödsolyckor där. Här en bild från Sydafrika.
  • Hjälmlöst i Vietnam. Bara 15 procent av världens länder har heltäckande lagar som begränsar hastigheten på ­vägarna eller kräver användande av bilbälte eller hjälm.
  • Nya köproblem. Antalet bilar ökar snabbt i världen, och det är i tredje världen ökningen går snabbast. Här en bild från Indien.
  • Hälften av alla dödsoffer i trafiken är oskyddade trafikanter. Den här mannen försöker korsa en väg i Indien.
  • Saul Billingsley är en av cheferna för Fia Foundation, den stiftelse som bland annat FN varit med och startat. stiftelsen ska dra in gåvor och få bidrag från privatpersoner och andra stiftelser.

Trafikdöden är en snabbväxande farsot i världen. Därför har WHO vigt det kommande årtiondet åt att bekämpa den – precis som en sjukdom.

Annons

I dag ligger trafikolyckorna på nionde plats på den dystra listan över världens vanligaste dödsorsaker. Om tjugo år väntas den hamna på en femteplats.

Som vanligt är det den fattiga delen av världen som drabbas värst. För samtidigt som allt färre kommer att dö i västvärlden, kommer allt fler olyckor att ske i utvecklingsländerna i Asien, Sydamerika och Afrika.

Framtidsprognosen är så dyster att världshälsoorganisationen, WHO, nu på allvar börjat arbeta med trafiken som vilken annan dödlig sjukdom som helst.

För att markera allvaret i situationen har WHO och FN utnämnt det kommande årtiondet till Decade of action for safety.

Ett komplicerat namn kan tyckas, men så är det också ett komplext problem som ska angripas.

– Ja, det är en helt annan sak än kampen mot sjukdomar. Där kan faktiskt ibland ett enda läkemedel förändra hela situationen. När det gäller trafiksituationen i ett land finns inga enkla eller snabba metoder, säger Saul Billingsley, som är en av de högsta cheferna för den stiftelse som startats av FN och WHO för att samla in pengar till arbetet.

Som lekman kan man frestas att tro att många problem skulle kunna åtgärdas med nya lagar och regler. Sänkta hastigheter, krav på att använda säkerhetsbälte och hjälm räcker som bekant ganska långt för att sänka dödstalen. Faktum är att bara 15 procent av alla världens länder har heltäckande lagar när det gäller de här sakerna.

– Men det är ingen mening med att införa nya regler om staten inte kan se till att de efterlevs. Finns det inga poliser som kan övervaka trafiken, kommer inte reglerna att efterlevas. Och om det finns poliser, men hela polisväsendet är korrupt, kommer det inte heller att ge någon effekt, säger Billingsley.

Men det finns också mera grundläggande problem, som bristen på förebilder.

– I Europa är de ungdomar som tar körkort i dag fjärde eller kanske femte generationen som kör bil. De har sett sina föräldrar och farföräldrar köra bil, och de allra flesta av dem är bra förebilder.

– Men i u-länderna är dagens förare första generationen som kör bil. Oftast är dessutom körkortsutbildningen bristfällig och de kör på dåliga vägar där det rör sig många oskyddade trafikanter. Det är inte konstigt att trafiken skördar så många offer.

... i u-länderna är dagens förare första generationen...”

Mer läsning

Annons