Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tveksam trots 2 500 förbättringar

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Elegant kombi. Volvos 40-serie har uppgraderats efter fem år. Utseendet är bara marginellt ändrat, spoliern fram och baklyktorna har ändrats. Under skalet är dock mycket nytt.

En bilmodell är aldrig så bra som den sista versionen brukar det heta. Vilket oftast stämmer. Det bör innebära att Volvo S40/V40 aldrig blir bättre än den är efter den senaste uppgraderingen.

Annons
Fas II är den föga upphetsande benämningenpå de 40-modeller som började byggas i Holland eftersommaren. 40-serien byggs tillsammans med Mitsubishi Carisma.Det svenska och japanska samarbetet håller på attavvecklas. Därför blir det ingen holländsk efterföljaretill S40/V40.

Modellen kom 1995 och har blivit mycket populär. S40/V40är Sveriges tredje mest sålda modell även om dentappat mark på sistone. Till och oktober var knappt 12 000exemplar sålda i år jämfört med nära16 000 motsvarande period 1999.

Bilens rykte har väl inte varit det bästa närdet gäller kvalitet och känsla. 40-serien har aldrignått upp till "svensk" Volvostandard.

Bättre, men...

Frågan är om den sista versionen gördet. Visserligen har bilen förbättrats på åtskilligapunkter men jag anser ändå inte att svaret påfrågan kan bli annat än nej. Bilen känns fortfarandetveksam i vissa materialval och i detaljer. Man sitter bra, menstår sig stolen i längden? Jag får en vag "svampig"känsla. Även om somligaprotesterar tror jag mångaförstår vad jag menar.

De yttre förändringarna är små och skiljeraningen i fronten och på bakljusen, som brukligt nären gammal modell fräschas upp i väntan på någothelt nytt. Dessutom är sidomarkeringsljusen större ochfälgarna har fått nytt utseende. För övrigthar nya S40/V40 högre däck än tidigare. Det gerett plus på åkkomfortens konto.

Totalt sett sägs mer än 2 500 detaljer vara nyaeller förändrade. Det stämmer förmodligen.Instrumentbrädan och mittkonsolen har modifierats till utseendeoch när det gäller placering av knappar. På mittkonsolenfinns numera ett 12-voltsuttag som inte är kopplat till nyckeln.Tack för det. Interiören vill vara elegant men jag finnerden ganska trist så mycket gråtrista ytor.

Bättre på väg

Stolarna fram har blivit mer skålade och ärsittvänligare än hos föregångaren. Provbilenhade behaglig plyschklädsel.

Körmässigt är "nya" 40-serien klart förbättrad.Delvis ny framvagn, aningen längre hjulbas och någotökad spårvidd ger sammantaget en förbättringsom gör V40 mycket trivsam även på riktigt krokigavägar.

Bromsarna ger också ett mycket förtroendeingivandeintryck. Växellådan fungerar oklanderligt men ärinte speciellt kul att hantera.

Ljudnivån i "nya" 40-bilen definitivt inte blivit bättre.På grov asfalt är vägljudet irriterande högtredan vid 60-70 km/tim. Tomgången på 1,8-litersmotornär litet skakig och oskön men totalt sett den görett utmärkt arbete. Fast bränsleåtgångenunder provveckan, 9,2 liter per 100 km i snitt enligt bilens dator,är för hög.

V40 är ovanligt snygg för att vara en praktisk kombi.Plus för bakrutetorkaren som gör ett automatiskt slagnär backen läggs i.

Säkrare

Modellen är känd för sin högakrocksäkerhet. Nu har den graderats upp ytterligare ett snäpp.Förutom kuddar med tvåstegsuppblåsning ärsidokrockgardiner nu standard.

S40/V40 är ingen billig bil och en prishöjning idagarna gör den ännu litet dyrare.

Provexemplaret låg redan före höjningen över200 000-kronorsgränsen.

Prislappen till trots tvingas man låsa upp tanklocketmed nyckel! Bedrövligt vill jag påstå.

Mer läsning

Annons