Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyst och trygg i terrängen

/
  • Mercedes har tittat bakåt på sitt terrängarv när de ritat nya M-klass. Bilen är lite kantig och tuff i formen, men har oväntat bra aerodynamik.Foto: Ulla Hasselgren

Mercedes nya M-klass kommer att utmana både landsvägs- och terrängbilarna. Mycket tack vare ett nytt antikrängsystem och bättre off-road-paket. Men dyrt blir det!

Annons

Mercedes fortsätter att sätta sitt terrängarv i fokus. Med tredje generationen av M-klass tar företaget ytterligare ett steg i den riktningen. Designen är kantig och tuff och påminner mycket om lillasyster GLK som lanserades för tre år sedan. Redan då föll jag pladask för formen.

Förbrukning och koldioxidutsläpp har trimmats och i snitt drar nu motorerna 25 procent mindre bränsle. Start/stop-system och en sjustegad automat i kombination med aerodynamiskt utformade karossdetaljer sparar på de dyra dropparna.

Tre olika motorer kommer till Sverige, två dieslar och en bensin. Den som Mercedesfolket tror mest på är den stora dieseln, ML 350, en 3-liters V6:a med 258 hästkrafter och 620 newtonmeter.

Jag kör iväg med just den och slås av hur overkligt tyst det är i kupén. Inget dieselknatter, bara trevligt brummande från motorn vid gaspådrag. Kupén är lyxigt inredd med bland annat träpaneler och skinn, stolarna är elinställda och komfortabla. Det är rymligt och massor av bagage ryms innanför bagageluckan som öppnas och stängs med ett knapptryck.

Det hela är väldigt komfortabelt och stabilt. Och tryggt – det finns massor av både passiv och aktiv säkerhet i bilen. Mercedes lanserar ett helt nytt tillval, antikrängsystemet Active Curve samt ett förbättrat terrängpaket.

Vi får prova båda. Det första runt en bana i bra fart med älgtest-parti, där bilen snabbt tar sig runt, stadig som en container. Systemet gör också bilen stabilare på landsväg.

I den terrängutrustade bilen blir färden inte fullt lika stadig.

Terrängbanan är tuff. Backarna känns som om de lutar i 90 grader, men det är väl kanske bara 80. På väg upp, med bara himlen i sikte gäller det att inte tappa modet. Bara gasa på lugnt och bestämt och hoppas att det finns skapligt plan mark på toppen. Det gör det men det lutar lika äckligt brant nedåt på andra sidan.

– Håll foten borta från bromsen. Bilen sköter det, säger instruktören när vi ska tippa nedåt.

Det ska till duktig självbehärskning och ”lita-på-systemet-inställning” för att hålla foten borta.

Men alla backar klaras naturligtvis galant, liksom leran, vattensamlingen och stengroparna.

Nu tror ju Mercedesfolket själva att den som köper den här bilen gillar när det går stadigt och stabilt och hellre lägger till 35 700 kronor för att slinka undan älgen än att få en Gröna Lund-upplevelse för 75 100 kronor.

Svårt val? Nä, inte direkt.

Ulla Hasselgren/TT Spektra

ulla.hasselgren@ttspektra.se

Mer läsning

Annons