Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unik harmoni mellan diesel och el

/
  • Världens första dieselhybrid, Peugeot 3008 Hybrid 4 är så tyst att den överröstas av havets vågor. Bilen förenar snål diesel med elmotorns nollutsläpp.Foto: Helena Lundberg

Peugeot 3008 Hybrid 4 är världens första personbil med dieselhybrid. Imponerande prestanda kombineras med ett koldioxidutsläpp på bara 99 gram per kilometer.

Annons

Det enda som hörs är vågorna. Jag kör 3008 Hybrid 4 vid havet i Bretagne och glider ljudlöst fram helt på el upp till cirka 70 kilometer i timmen innan dieselmotorn går igång. I ungefär fyra kilometer räcker batteriet. Dieselmotorn märks knappt när den tar vid.

3008 Hybrid 4 har fyra lägen att välja bland: Auto, ZEV (zero emission vehicle), Sport och 4WD (fyrhjulsdrift). Bilen startar i autoläget då diesel- och elmotorerna arbetar för snålast körning. I ZEV-läget går bilen enbart på el. Sport ger all kraft från både diesel- och elmotor.

Elmotorn med 37 hästkrafter och 2-liters dieselmotorn med 163 ger 200 hästkrafter tillsammans och ett vridmoment på 450-500 newtonmeter. 4WD-läget är möjligt eftersom elmotorn sitter på bakaxeln och driver bakhjulen medan dieselmotorn driver framhjulen. Under testrundan ingår det att köra fast i sand. Med 4WD och gasen i botten arbetar sig bilen loss utan problem.

ZEV-läget tar fram tävlingsinstinkten. Jag vill köra så snålt som möjligt och när jag släpper på gasen ger bromsenergin batteriet laddning. När det är tomt tar det några mil innan det är så pass laddat att jag kan köra på el igen.

Efter cirka 20 mils körning har jag en snittförbrukning på 0,54 liter per mil. Det är något mer än tillverkarens uppgift på 0,38 liter per mil, men det är ändå klart godkänt.

3008 Hybrid 4 väger 100 kilo mer än motsvarande 3008. För att hålla nere vikten används den lätta automatiserade växellådan MCP, som är elektronisk och inte en fullautomat. Nackdelen är att datorn tänker innan den växlar vilket ger en lätt fördröjning. Men den är ursäktad i denna modell och får också hjälp av elmotorn för smidigare växlingar.

I Sverige är målet 400-500 sålda bilar per år med lansering under våren. Priset, cirka 330 000 kronor för instegsmodellen, ligger fördelaktigt på 7,5 basbelopp för tjänstebil. Navigation och head-up display kostar ytterligare cirka 20 000 kronor. Extrautrustningen ökar vikten på bilen vilket gör att koldioxidutsläppet höjs till 104 gram per kilometer.

Än finns ingen motsvarighet. Toyota Prius använder bensin. Audi Q5 Hybrid Quattro, som kommer i höst, kostar över 500 000 kronor, också den med bensin.

Om du bara vill köra snålt finns alternativet närmare än så. 3008 eHDi med 1,6-liters dieselmotor och 112 hästkrafter kommer vid årsskiftet som miljöbil och kostar cirka 270 000 kronor. Fast det är klart, då får du inte fyrhjulsdrift, 200 hästkrafter eller, framför allt, chansen att vara först i grannskapet med en dieselhybrid på garageuppfarten.

Mer läsning

Annons