Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårt toaavfall kan driva många bilar

/
  • En VW Passat fri från avgaser? Synligt avgasrör saknas i gasbilen som är succé före lanseringen.
  • Biogasen fraktas till drygt mackar i Stockholm på växelflak som fylls vid Brommas reningsverk.

Annons

Biogas är i tiden. Tänk att kunna köra på de rötade resterna från toaletten och/eller matrester. Runt Stockholm kör snart nog tusentals gaskonverterade bilar på metangas från toaavfallet i reningsverken. En enkel och miljövänlig process.

Dessutom billigt så länge som det får vara skattebefriat. Momsen måste även gasbilsförare betala. Koldioxidutsläppet från Volkswagen Passat i gasversion stannar vid 20 gram på biogas. Det är en sjättedel jämfört med miljöbilars maxgräns (120 gram).

Gaspassaten lanseras i mars. 800 exemplar är redan bokade. En efterlängtad bil, främst av tjänstebilsförare. Gasbilar ger 40 procents reducering av förmånsvärdet mot 20 procent på ”vanliga” miljöbilar. En topptrustad Passat för styvt 1300 kronor i månaden låter för bra för att vara sant. Men så är det.

VW tog TSI-motorn på 1,4 liter med kompressor och turbo på 150 hästar till gasbilen. Jag körde på 4,2 kubikmeter/100 km i Stockholm i veckan. Ändra måttet till liter och du har jämförbar förbrukning på bensin. Tre gastankar fyller däcksbaljan och litet till.

Bilen tycks vara avgasfri. Inget rör sticker ut baktill. Det finns men slutar mitt under bilen på grund av tankarna. Med 31 liter bensin och 20 kilo gas är aktionssträckan uppåt 80 mil.

Volvo lade ner V70 i gasversion för ett par år sedan, något att ångra i dag. Andra finns, Mercedes B-klass är en. Fler aviseras.

Problemet är bränsle.  I dag finns 93 gasmackar, främst i Skåne, längs västkusten och snett upp genom landet längs E4 samt i Stockholmsområdet. Uppsala är nordligast frånsett undantag som Östersund och Boden.

Hög tid förverkliga planerna på en rötningsanläggning vid tippen i Forsbacka! Därifrån ska förstås gasledningar dras till Gävle och Sandviken för maximalt miljövänlig distribution.

En strax hemgående trafikredaktör tippar att Gästrikland har tre–fyra biogastappar 2012. Nu måste något hända snart även hos oss! Elbilarna är också på G men vi behöver flera bränslen.

Mer läsning

Annons