Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvos satsning R en raket

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Pastellfärgad. Volvo V70R är inte Sveriges snabbaste herrgårdsvagn. Men visst kan den transportera expressgods snabbare än flertalet konkurrenter.

R som i Racer. Eller raket. Volvos satsning på extra sportiga varianter av S60/V70 har blivit en framgång. Första försöket med 850 T-R 1995 blev succé direkt.

Annons
Sen har det rullat på. Effektuttaget har ökat med åren, drivningen likaså. Från drift på framhjulen till fyrhjulsdrift. Priset har också stuckit iväg.
Jag har kört senaste R-versionen i kombiutförande med 2,3-litersmotorn som fått volymen ökad till 2,5 liter. R-motorn har extrastor turbo och dubbla laddluftkylare. Den ger 300 hästar på topp. Vridmomentet är mäktiga 400 Newtonmeter och finns att ta till i hela vartalsregistret från strax under 2000 varv.
Priset har passerat en halv miljon! För en Volvo som frånsett färg, fälgar/däck, avgasrör och emblem ser ut som vilken Svenssonkombi som helst.

Men vilken härlig körmaskin! R-bilen smeker sig genom kurvorna med perfekt balans och grepp även när den pressas hårt.
Skulle man vara på väg att överskrida naturlagarna griper det elektroniska sladdpareringsssystemet in. Bilen är även utrustad med antispinn både på fram- och bakhjul.
Accelerationen är blixtrande. Man behöver inte växla speciellt ofta om man inte känner för det. En omkörning i landsvägsfart går i en svinblink även på sexan. Den kraftfulla motorn och den elektroniska fyrhjulsdriften kostar förstås en del extra bränsle. Deklarationen är dock inte direkt avskräckande, 10,9 liter per 100 kilometer. Jag gjorde av med obetydligt mer under provveckan.

Vill man köra med mesta möjliga komfort trycker man in en av tre knappar på panelen. Då känns bilen härligt komfortabel trots sina 17-tumsfälgar och mycket låga däck. Tryck istället på knappen "advance" och bilen ställer omedelbart om till stenhård i fjädring och dämpare. Då är alla tankar på komfort borta. Maximal vägkontakt är vad som gäller. På litet knagglig väg känns det som man far fram på en tvättbräda.
Oavsett läge känner systemet hela tiden av körningen och underlaget och justerar dämparnas effekt så snabbt och ofta att föraren inte hinner märka något.
Volvo har köpt in det aktiva chassiet från Öhlins racing, svenskt specialistföretag med världsrykte.

I stan när man ska ta sig in där det är trångt och knixigt är Volvos vanliga smidighet plötsligt all världens väg. Svängförmågan är riktigt usel.
Vändradien för V70 R är 13,2 meter. Där man kommer in lätt som en plätt med en vanlig V70 fattas det plötsligt väldigt mycket. Ett "omtag" är givet. Det kan också bli två om det vill sig illa.
En framhjulsdriven V70 har en svängradio på 10,9 meter. Det är bra, mycket bra. Med den svängförmågan har man en smidig och lättparkerad bil som klarar många trånga situationer utan att man behöver ta om.
Fyrhjulsdrivna V70 har en meter sämre svängradie. Trots det är bilen fortfarande hyfsat smidig. R-bilen är det definitivt inte. Men den måste man backa och ta om väldigt ofta.
Det är stor skillnad mellan 10,9 och 12,3. Även bilar som är byggda för att kunna köras riktigt hårt ute på vägen måste ibland fickparkeras på trånga ytor.
Vardagskörning är i det mesta som att köra vilken V70 som helst. Det finns dock märkbara skillnader, en sådan är betydligt mer hårdtrampad koppling i R-modellen, Plus att lådan har sex steg. Den är lätt att hantera men ibland krånglade det till sig med sexan. Kanske är det så enkelt som att min och många andras hjärnor är programmerade att hantera femstegade växellådor och har svårt att ställa om.

R-bilarna levereras i pastellnyanser. Karamellsöta, kanske tjatigt i längden. Förarplatsen är hur härligt som helst. Och snygg med lysande blå mätartavlor som pricken över i.
Allt finns där man förväntar att det ska vara. Stolarna, här klädda i behagligt skinn, tillhör bilvärldens absolut bästa.
Grundpriset för V70 R är 508 900 kronor. Provbilen hade navigation med TV och metallicklack. Och plötsligt är prislappen 544 000.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons