Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

MP och trafiktrassel

Annons

Miljöpartiet har under valrörelsen och dess efterspel uppenbart försökt positionera sig som ett seriöst, etablerat parti och fjärmat sig från de värsta flummerierna för att istället närma sig det politiska etablissemanget. Och visst är det i stora bitar ett annat parti än för några år sedan. Men mycket är fortfarande retorisk fernissa, hur ska partiet förverkliga sina gröna visioner?

I Gävle kommun har Miljöpartiet bland annat fått ordförandeposten i Tekniska nämnden där Inger Schörling tar över klubban efter nyår.

Frågan är vad det miljöpartistiska inflytandet i Gävlepolitiken kommer att ge för avtryck. Inger Schörling säger att hon vill sätta sin prägel på de frågor som nämnden tar upp. Uttalanden om att det ska bli lätt att göra miljövänliga val som att åka kollektivt eller cykla med förbättrade cykelstråk är knappast kontroversiella utan tvärtom välkomna, men Schörling säger också att frågan om trafikavstängning i centrum kan bli aktuell igen.

Men miljöpartistiska visioner om ett bilfritt centrum har ingen realistisk förankring.

Gävle har tidigare haft perioder med trafikavstängning, under en period på 80- och 90-talen var det förbjudet att korsa Nygatan från Norra Kungsgatan eller Norra Rådmansgatan. Argumentet var att minska biltrafiken men hade inte avsedd effekt eftersom den besynnerliga avstängningen resulterade i att trafikanter istället svängde in på Nygatan, förbi till exempel Stortorget för att göra en U-sväng och sedan fortsätta på andra sidan korsningen. Trassliga avstängningar har gärna den effekten och effekten för miljön bli obefintlig.

En avstängning av all biltrafik i centrala Gävle kommer att göra att bilisterna tvingas åka till exempel Parkvägen för att passera centrumkärnan – de boende längs den redan tungt trafikerade gatan är nog måttlig roade av det scenariot.

För handlarna i Gävle kan det få konsekvenser om biltrafiken tvingas längre och längre bort från centrum. Människor som av olika anledningar behöver bilen för att åka och handla åker naturligtvis dit det är lätt att ta sig och där det går lätt att hitta parkeringar. Då är det enklare att vrida ratten i riktning mot Valbo köpcentrum och andra externa köpställen.

Krångliga kringelikrokar i centrum gynnar knappast handeln, den centrumhandel som ju Miljöpartiet så gärna säger sig värna om.

Karin Bergkvist