Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Muddringen av Gävle hamn kan stoppas

Muddringen av Gävle hamn kan komma att stoppas. Enligt vad GD erfar kommer riksdagens trafikutskott i nästa vecka att fatta ett beslut som skulle göra det olagligt för Gävle kommun att betala ut de 85 miljoner kronor man förbundit sig att bidra med till projektet.

Annons

Regeringen har föreslagit att kommuner och landsting ska ges rätt att medfinansiera statlig sjöfartsinfrastruktur, detta enligt samma princip som gällt för väg- och järnvägsprojekt. Att den lagen blir verklighet är också en förutsättning för att Gävle kommun ska kunna fullgöra sitt åtagande enligt det medfinansieringsavtal som skrivits med Trafikverket. Avtalet säger att Gävle kommun ska står för 85 av de 270 miljoner kronor som förväntas bli slutnotan för breddningen och fördjupningen av farleden in i Gävle hamn.

Regeringens plan har hela tiden varit att den nya lagen ska träda i kraft den 1 december i år.

Men nu har ärendet tagit en ny vändning. Socialdemokraterna har lagt en motion om att stoppa lagen, med hänvisning till att man anser att statliga infrastrukturprojekt till sjöss också ska betalas av staten fullt ut, och inte belasta kommunala budgetar. Nästa vecka kommer ett yttrande från riksdagens trafikutskott, TU, i frågan och en rundringning som GD gjort visar att övriga tre oppositionspartier i TU kommer att ge Socialdemokraterna stöd för sin linje. Avgörande blir att Sverigedemokraten Tony Wiklander bestämt sig för att stödja S-motionen.

– Vi måste låta de nationella prioriteringarna styra i första hand. Vi har fattiga och rika kommuner och landsting och då finns risken att de som kan plocka fram pengar för olika projekt ligger bättre till hos Trafikverket och Sjöfartsverket, säger Tony Wiklander.

TU:s kommande beslut kan ses som en fingervisning om vad riksdagen ska ta för slutgiltigt beslut i frågan. Och blir det nej till regeringens lagförslag så blir det även olagligt för Gävle kommun att medfinansiera muddringsprojektet i Gävle hamn – som då kan stoppas.

– Ja, det är min tolkning också, säger Gävle hamns vd Fredrik Svanbom.

Det här har fått den moderate riksdagsledamoten Lars Beckman från Gävle att gå i taket.

– Det här är mycket allvarligt för Gävle hamn för det kommer att ta tvärnit i projektet. Staten har inte de här pengarna. Jag kunde väl aldrig drömma och att Socialdemokraterna i riksdagen skulle sätta krokben för Socialdemokraterna i Gävle, säger han.

Tidigare har riksrevisionen kritiserat systemet med kommunal medfinansiering av infrastrukturprojekt eftersom det medfört att mindre samhällsekonomiska projekt getts förtur framför mer samhällsekonomiska projekt. Men Lars Beckman tycker att det handlar om den lokala demokratin.

– Kommunpolitiker och regionpolitiker måste ha rätten och möjligheten att prioritera, annars undergräver det det kommunala självstyret, säger han.

Kommunstyrelsens ordförande i Gävle Carina Blank, S, säger att hon står bakom sina partikamrater i riksdagen i frågan och hon tror inte att muddringsprojektet i Gävle hamn kommer att påverkas av ett eventuellt nej till regeringens lagförslag, detta eftersom lagen inte kan komma att gälla retroaktivt.

Saken är dock den att det aldrig varit tillåtet för kommuner att medfinansiera statlig sjöfartsinfrastruktur.

– Vi fick propåer från staten om att vara med och finansiera det här och om inte det skulle gå så är det väl i så fall rimligt att staten är med och delar det ansvaret, säger hon.

Socialdemokraten Hans Wahlström är ordförande i det kommunala bolaget Gävle Hamn och han säger att han förstår sina partikamrater i riksdagen men vill samtidigt inte att muddringsprojektet påverkas.

– Jag är diffust inställd till det här. Men oavsett vad som händer så måste vi ju genomföra projektet. Då får vi hitta pengar någon annanstans. Vi kan ju inte stänga hamnen, säger han.

Annons