Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Museitåg röjer snö på järnvägsspåren

SJ och Trafikverket träter om vems fel det är att tågen knappt tar sig fram på rälsen.
Under tiden sätter Järnvägsmuseet i Gävle in två gamla trotjänare från 50-talet för att röja snö på spåren.

För att hålla järnvägarna öppna tar Trafikverket nu hjälp av antikviteter. På sträckan mellan Mjölby och Alvesta plogas rälsen av två gamla Da-lok från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

– Just nu är vi utanför Moheda, i Småland!

Det ropar Henrik Reuterdahl, anställd på Järnvägsmuseet, över en knastrande telefonförbindelse. Han befann sig ombord på några av Järnvägsmuseets rariteter, två sammankopplade Da-lok, som kopplats till en stor snöplog.

De båda elektriska Da-loken byggdes redan i mitten av 1950-talet och de är nu sammankopplade med en rejäl snöplog.

– Det här är verkligen stabila grejer som tål vintrar och vi är jätteglada att kunna hjälpa till att hålla järnvägstrafiken rullande, säger Henrik Reuterdahl.

– Men jag vet inte om de är bättre än moderna lok. Vi på Järnvägsmuseet tillhör ju Trafikverket så det är bara roligt att kunna hjälpa till.

Som om inte det vore nog står en 100-årig snöplog från Järnvägsmuseet i beredskap längs spåren i Nässjö.

SJ uppgav att man under måndagen inte ställt in några tåg på grund av väderförhållandena.

– Som det är nu så rullar allt som vanligt men det är förseningar på upp till en timme på södra och västra stambanan. Vi har inte en enda inställd avgång på grund av vädret så vitt jag kan se, säger Johan Ingerö, pressinformatör på SJ.

Förseningarna beror bland annat på att tågen måste avisas och på att det har blivit problem att vända tågen i snön.

De avgångar som är inställda är enligt Ingerö planerade sedan flera veckor tillbaka.

– Det är bland annat planerade hjulbyten efter olyckan i Norge i höstas. Det som kommit med kortare varsel är att en del lok tagits in på service efter att ha krockat med vilt, vilket är vanligare när det är djup snö och djuren söker sig upp på rälsen. (GD/TT)