Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musik i alla dess former

Linda Berving är violinisten som blev operasångerska för att sedan satsa på jazzen. Nu sätter hon upp en operaföreställning med deckarintrig.

Annons

Det var musik och musik och mera musik!

Linda Berving tittar på mig och skrattar, ett kärleksfullt skratt för det är ju alldeles sant: Hon ÄR musik.

Vi träffas på lunchen i Bergby, där hon arbetar som musiklärare – två kurser återstår på musikpedagog­utbildningen i Karlstad. Hon berättar om uppväxten i ett musikaliskt hem på Rotskär i Skutskär. Pappa Sune är militärmusiker (trummor och valthorn) och mamma Gun-Britt har alltid gillat swing. När Linda var fem började hon spela violin för Britta Forslund, påhejad av Gösta Nilsson, legendarisk rektor för Gävles kommunala musikskola:

– Jag fick följa med på Gävle Lyriskas repetitioner. Jag fick sitta bredvid honom på pianostolen och han spelade och jag härmade.

Linda minns också hur längtan till scenen började där med Carina Portnow – ”i nån fantastisk fjäderskrud, det måste ha varit i Glada Änkan” – och Bomben, ”honom var jag rädd för, han spelade Hulken i en uppsättning” – och hur hon som åttaåring var blomsterflicka i Vita Hästen och hur hon övade på fiolen för att fortsätta i stans ungdomsorkestrar.

– Sen gjorde jag uppror! Ville sjunga och helst rock, pop, grunge. Jag rörde inte fiolen på flera år. Pappa var lite förtvivlad...

Linda visste att man helst måste ha en utbildning och tog sången in i jazzen till Art College i Göteborg, men saknade operan och kom in i London där hon tog en Bachelor’s Degree i klassisk sång för att sen sticka till Portugal och jobba med nycirkus.

– Det höll inte när jag ombads vara sexigare på scenen. Jag bröt efter två månader. Jag har aldrig gillat att bli klappad på huvudet och kallad söt.

Det var rätt att bryta men tog hårt. 2008 blev det Sverige igen och i dag bor Linda i Valbo med två barn och Johan Hägglund, som hon har Jazzduon JL tillsammans med. Hon spelar fiol och sjunger i bluegrassbandet The Daisy Cutters och har tillsammans med sin sambo startat Linda Berving Quartet, som förra året kom med cd:n ”Palladium” (efter hennes farfars legendariska biograf med samma namn i Skutskär).

Nu sätter hon dessutom upp operaföreställningen ”När brott går som på räls” tillsammans med Elisabeth Hellström och Tuulikki Nilsson Salo, förstaviolinist i Gävlesymfonikerna. Andra och sista föreställningen ges på Söders Källa den 31 maj.

– Musik behöver inte vara antingen eller. Alla projekt är fortfarande jag. Man koncentrerar sig på en sak i taget. I vår föreställning blandar vi opera med finsk tango och musikal.

Lunchen är uppäten, Linda ska tillbaka till sina elever som hon träffar tre dagar i veckan.

– Jag har nått mina mål hittills i livet. Det är bra att stanna upp lite, så man inte glömmer vad man har. Att undervisa ger så mycket tillbaka, att göra musiken tillgänglig, speciellt för barn som kanske inte har den med sig naturligt.

Å andra sidan, avslöjar hon, skriver hon på en barnbok, ska gå solo med eget material åt jazzpop-hållet, vara med i Sound of Music i Gävle i höst och har en stående inbjudan om audition på Metropolitan i New York.

– Jag är ju musik och musiken verkar vara jag.

Annons