Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carola frälste Gävlepubliken med jul- och fredssånger

/


Carolas generösa julshow fyllde sin funktion och den förväntansfulla publiken fick på söndagskvällen en försmak inför stundande högtider samt valuta för den inställda konserten i våras. 

Annons

Att rutinerade Carola Häggkvist som är uppväxt i Norsborg i Stockholms södra förorter är en ypperlig sångerska, råder det inga som helst tvivel om. Till kvällens julshow i Gävle är hon dessutom yppigt iklädd en mörkbrun och glittrig stass, har perfekt plattångat hår och bjuder tillsammans med de fyra vise männen Anders Widmark (piano), Jimmy Källqvist (bas och Carolas pojkvän), Simon Hammarbäck (slagverk/cello) och Göran Eriksson (gitarr/pedal steel) både på julmys och gospelös. 

LÄS MER: Så tyckte publiken om Carolas julkonsert

Det är det sistnämnda som tilltalar mig mest, för ibland blir det väl mycket mässande om Jesus, Maria och den heliga anden. Som i till exempel "Himlen i min famn" som vi får veta är inspelad i Betlehem, på natten när endast Carola och munkarna var vakna. I den lugna låten "Refugee Song" tar sångerskan pulsen på samtiden, plockar några politiska poäng och delger oss sina och pojkvännens omskakande upplevelser från flyktinglägren i Aten. Halleluja och be för er stackare så det står härliga till här. 

LÄS MER: Carola spred julstämning i Gävle – Här är vimlet innan konserten

Ett stearinljus som sångerskan har tänt uppe på scen och sträckt ner vandrar runt i publikhavet likt den olympiska elden. För att skapa enighet. 

Akustiken i lokalen är förstklassig och det musikaliska framförandet likaså. En gigantisk backdrop som efter ett tag sakta byter skepnad till en stor svart himmel med massor av lysande stjärnor på. Estetiskt och väldigt effektfullt.

Den klassiskt skolade pianisten Anders Widmark från Uppsala (som Carola vid några tillfällen småpratar för länge med) vid flygeln är rent av briljant i slow-jazznummer som "God Bless The Child". Låten ökar i tempo och når ett maxat gospelös mot slutet. Sådant gillas skarpt av er utsände skribent.

Ännu bättre blir det i höftsvängande "Oh Happy Day" där Carola får feeling, kliver ner från scen och ger järnet bland de överraskade åskådarna i de främsta publikraderna. Det är såklart lite häftigt men inga blomrankor slängs i kväll och det är i alla fall jag glad över. 

I låten efter, den medryckande "Go, Tell It On The Mountain", ljuder allsången och handklappet inne i gospelkyrkan, ursäkta Gevaliasalen, och vi får här höra ett distat och skickligt gitarrsolo av kapellmästare Göran Eriksson. Sittplats uppmanas att ställa sig upp och bara fortsätta sjunga och älska. 

Jag har en känsla av att de flesta ur den blandade publiken gick hem glada och nöjda efter konserten så här en månad innan julafton. 

Mer läsning

Annons