Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias Alkberg - en levande död på besök i södra Norrland

/
  • Punkveteranen Mattias Alkberg berättar om sitt förhållande till Gävlepunk. Han nämner framför allt Wax som en favorit och gillar även Russian Submarines, Slam och Bizex-B.

I februari kom zombieapokalyps-skivan "Levande död i Norra Norrland". Bakom står Umeå-gruppen Råd Kjetil Senza Testa och för vokalerna Mattias Alkberg. Vi träffade honom en stund innan tisdagens liveuppförande av skivan på Gävle Teater.

Annons

GD träffar Mattias Alkberg bakom scenen på Gävle Teater där tisdagskvällen till ära ska handla om zombier. Senast han kunde ses i Gävle var i december i fjol med Södra Sverige.

Skivan "Levande död i Norra Norrland" släpptes på Gävlebaserade skivbolaget Lamour Records i februari. Lamours boss Viktor Zeidner träffade han via Statens kulturråd och det var en start till att det blev just Lamour som släppte skivan - som om den prompt ska genreindelas hamnar någonstans inom segmentet mörk ambient.

LÄS MER: Skivrecension: "Levande död i Norra Norrland"

Vilka personer som står bakom Råd Kjetil Senza Testa är hemligt, men Mattias Alkberg känner delar av gruppen sedan länge. Vad vi vet är att de är från Umeå och stod för musiken till föreställningen "Utbrott" som handlar om ett zombieutbrott.

Zombier är hans favoritgenre inom skräck och en användbar metafor, anser Mattias Alkberg och ger några exempel.

– Konsumtionssamhälle, trasproletariat eller dödsskräck. Zombien är mycket mer intressant än vampyrer eller nåt sånt tjafs.

Han säger att hans kärleksrelation med skräckfilmer tog slut någon gång på 80-talet. Vad skräckfilmsmusik beträffar gillar han klassiska namn som John Carpenter, Goblin och Riz Ortolani ("Cannibal Holocaust"). Men kvällens föreställning handlar inte om simpel underhållningsskräck - utan om sann skräck eller ångest om du så vill. "Det som händer efteråt" - inte nuet.

– För mig handlar det om att leka med genrer för att prata om verklig skräck och rädslor. Frågeställningar om liv och död och apokalyps som: "vad skulle hända om mina barn vände sig mot en?" till exempel.

Spelningen blir den andra någonsin med Mattias Alkberg och RKST tillsammans. Den första var i våras på Made-festivalen i Umeå. Bandmedlemmarna syns enbart i form av silhuetter bakom en duk. En nyproducerad film signerad Ludwig Franzén projiceras och framför den står Mattias Alkberg. Det han presterar på skivan skulle kunna kallas för poesi - eller pratsång. Mattias Alkberg föredrar att kalla det sång kort och gott.

Han var på den första spelningen iklädd en form av militär vinterdräkt och liksminkning. Hur det blir med vinterdräkten i kväll återstår att se. Det är upp till om RKST tagit med sig en i bilen från Umeå.

Varför ska man gå i kväll?

– Bara för att det är så jävla jävla jävla bra och ambitiöst gjort. Det finns nog ingen skiva jag är så mallig över att vara med på som denna. Och om du inte gillar musiken visas ju en asbra film man kan kolla på i stället.

2015 är ett fullspäckat år för Mattias Alkberg och så blir även 2016. Han skriver musik till en UR-dokumentär, släpper soloskiva, samt ny platta med gruppen Södra Sverige och en med det projekt som kallas Dead Alkberg. Vad artistnamnet slutligen kommer bli i sista fallet är dock inte klart. Dead Alkberg är namnet på den lösa sammansättning av musiker han turnerar med mellan skivor, huvudsakligen norr om Umeå.

Det här med geografiska Norrlands-relaterade namn är för övrigt något som går igen den senaste tiden. Nyligen såg vi Klungan på Gävle Teater med föreställningen: "Till häst genom Västerbotten". Ena medlemmen Sven Björklund är precis som Mattias Alkberg född i Luleå. Och till helgen har "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" premiär på Turteatern i Stockholm.

Under kvällen ser vi också Thomas Bjelkeborn & Koray Tahiroðlu framföra det audiovisuella verket KET, som bygger på världens äldsta språk med samma namn.

...

LÄS MER: Rocken förändrare Gävleaktuella Alkbergs liv

Annons