Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mysteriet om ångloket i en källare i Valbo kan ha fått sin förklaring

Numera värms Valbo trä med flispanna.
Men förr i tiden stod ett ombyggt ånglok för värmen i industrilokalerna.
Claes Bengtsson har forskat fram ett stycke lokal industrihistoria.

Iklädda skyddsoveraller traskar vi ner i källaren under källaren i den snart hundraåriga industribyggnaden i Valbo. I ett rum står ångpannan som värmde den dåvarande tråddragningsfabriken.

– Personalen på fabriken klagade på att det var för varmt, säger Claes Bengtsson.

Han är miljökonsult och hittade ånglokspannan i källaren när han var här på jobb. Efter efterforskningar har han lagt pusslet som visar hur det sannolikt gick till när fabrikens ägare, den uppfinningsrike Tråd-Jonas, Jonas Jonsson, senare Jonsved, skaffade ny värmepanna.

– Han köpte in ett ånglok när Gävle-Dala järnväg sålde utrangerade ånglok i slutet av 1920-talet, berättar Claes Bengtsson.

Pannkonstruktionen och att det står Atlas Stockholm i järnet talar för att det är ett ombyggt ånglok som står där i källaren. En plakett talar om att det är byggt 1899 och att mellersta och Norra ångpanneföreningen varit här och besiktigat under 1930- och -40-talen.

I ett annat källarrum står vattencisternen kvar. Brunnen ner i Valboåsen är igensatt. Ovanför den tomma bassängen hänger fortfarande en dammig svagdricksflaska. Den fungerade som flottör, när vattenytan och den sjönk tillräckligt långt ner gick pumpen i gång och vattnet fylldes på.

Ovanför tillverkades tråd och taggtråd. Trådfabriken var en av försvarets största leverantörer under andra världskriget.

Pannan eldades med stenkol och koks och han visar några lätta koksbitar som han hittat i källaren. Hur länge pannan var i drift vet han inte, men tror att den var i gång i alla fall under 1940-talet.