Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Något måste göras”

Har politiker och ansvariga myndigheter till sist bestämt sig för att det ska hända något med väg 56? Riksdagspolitikerna mötte i alla fall upp med Trafikverket igår, men vägen mot de större åtgärder som behövs är både lång och krokig.

– En väldigt bra genomgång med Trafikverket. Vi fick information om hur de tänker och jag upplever att det tar väldigt seriöst på frågan, sammanfattar moderate riksdagsledamoten Lars Beckman gårdagens träff med Trafikverket om situationen på väg 56.

Tillsammans med Anders W. Jonsson, C, hade han begärt en föredragning om vad man kan göra – politiskt och på tjänstemannanivå – för att undvika fler dödsolyckor på den utsatta delen av vägen.

Det som alla berörda vill veta är vad det kommer att leda till rent konkret, här och nu.

– Ett stort bekymmer är halkbekämpningen, eftersom saltet inte bitit när det varit så kallt de senaste två vintrarna. Här ställde vi frågan om det går att stoppa tung trafik på vägen vid blixthalka, men det är inte möjligt som jag förstod det på grund av det större trafikflödet, säger Lars Beckman.

De senaste två dödsolyckorna vid Främlingshem i januari och december förra året har ägt rum just under vinterhalvåret.

Anders Franck på Mellansvenska Handelskammaren fanns också med på mötet.

Han säger att det är troligt att utredningen efter den senaste olyckan kommer resultera i ökad skyltning i bägge riktningar. Fartkameror som placerats ut på andra avsnitt kan relativt enkelt placeras om man gör den prioriteringen. Där-emot tror han inte att en sänkning av hastigheten skulle ha särskilt stor effekt.

– Min erfarenhet är att många inte skulle bry sig om det, åtminstone inte på sommaren. Istället skulle det leda till att de som rör sig på och kring vägen invaggas i falsk säkerhet, säger han.

Anders Franck tror att de efterfrågade åtgärderna på lång sikt redan hade varit utförda idag om vägen varit regional istället för nationell. Som det är nu har 56:an att konkurrera med andra trafikfarliga avsnitt på de stora Europavägarna och hamnar längre ner på prioriteringslistan.

– Det låter krasst men det finns många andra vägar som helt enkelt klassas om farligare. Förhoppningen man kan ha är att det här objektet ligger högre upp på listan när nästa trafikplan ska tas runt 2015. Som det är nu måste det in friska pengar för att vägen ska kunna byggas om tidigare än så.

Det är tre–fyra miljoner kronor som måste skjutas till, resurser som Trafikverket inte sitter på i dag. Frågan är då vad som är möjligt att rätta till politiskt.

Lars Beckman:

– Trafikverket förklarade att de är väldigt styrda av den plan och de anslag som finns. Vi behöver ha en diskussion om hur budgeten kan göras friare, men en konkret sak vi kan göra redan nu är att signalera till departement och trafikutskott att de här åtgärderna måste tidigareläggas, säger han.

Kommer du att prioritera det?

– Absolut, vi tar med oss frågan till våra partikamrater och kommer boka ett antal möten nu, baserat på det förslag vi fått av Trafikverket.