Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

När lobbying blir fakta

Annons

Göteborgs-Posten rapporterade i går att hemmakolsyrat vatten inte alls är så miljövänligt som tillverkarna påstår. Det är nämligen så att kolsyrepatronerna transporteras fram och tillbaka till Tyskland för påfyllning när hemmafixaren bubblat slut på en.

Förra året köpte närmare 200 000 svenskar en kolsyremaskin av märket Sodastream. Företaget lanserar sin produkt som klimatsmart trots att varorna måste åka mycket lång väg för att nå producenterna. Kolsyrepatronerna tillverkas i Tyskland och det är också enda stället i hela Europa där de kan fyllas på igen. Enligt Sodastream är det från säkerhetssynpunkt som man väljer att göra så.

När man läser artiklar av detta slag så bör man fundera ett varv till. Vem har egentligen nytta av detta? Svaret går att finna i en liknande, en så kallad re-write av Göteborgs-Postens artikel, i Aftonbladet. Där menar nämligen Jens Spendrup – inte helt okänd ägare av bryggerier, tillika styrelseledamot i intresseföreningen Sveriges bryggerier – att kolsyrat hemmavatten inte alls har samma smak som köpevatten.

När larmet om det miljöovänliga i att dricka just köpevatten kom var det nästintill samtidigt som läskmaskinen återlanserades. Men denna gång skulle man inte göra läsk själv utan bubbla kranvattnet.

Kort sagt: bakom varje nyhet finns ofta en smart tänkare som antingen vill sälja sin egen produkt eller svärta konkurrenten.