Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nej blev ja när fler sa ja

Det blir Sommarkvällar I Gävle i år igen. Skillnaden mot tidigare år är att nu vill flera vara med och dela på kalaset. Men som vanligt blir det artister på scenen, kända såväl som okända.

Det är en glad Eva Olsson från Centrumsamverkan som dyker upp på presskonferens.

– Vi är glada att ett nej kan bli ett ja. Ekonomin har löst sig och vi har flera samarbetspartners, flera har hört av sig och vill betala. Det handlar om 1,4 miljoner kronor totalt.

Handlarna i Gävle har tydligen upptäckt att budgeten blev en annan när det inte finns något som drar folk till Gävle. De som tidigare åkte snålskjuts har förstått att alla måste vara med. Och Gävle kommun har tydligen upptäckt att två av Gävles varumärken är nöjen och shopping.

De samarbetspartners Eva Olsson nämner är Nöjespoolen, Heartbreak Hotel, Sveriges Radio, Gävle Centrumsamverkan inklusive Söders köpmän samt Gävle kommun.

Vad som kommer att hända dagtid är än så länge inte klart, men Sommarkvällarna arrangeras varje onsdag under juli månad. En skillnad är att scenen är flyttad från Stortorget till Slottstorget. Nöjespoolen kommer att bidra med ljud, ljus och artistbokning till ett reducerat pris.

– Vi vill att det här blir ett bra arrangemang med mer hjärta än plånbok. Intresset är jättebra, säger Alec Ahlenius, Nöjespoolen.

Vilka artisterna blir vill han inte avslöja men från och med den 1 april tänker han droppa namnen undan för undan. Klart är att huvudartisten senare under kvällen ska uppträda på Heartbreak. Men det blir också okända lokala artister.

– Vi letar efter morgondagens stjärnor. Folk får skicka in sina tidigare outgivna låtar. Kravet är att artisten måste komma från Gävleborg, berättar Erik Myrlund, projektledare för Svensktoppen på Sveriges Radio.

Redan nu har bidragen börjat strömma in och den 4 april sammanträder juryn för att välja ut ett antal artister som får framföra sin musik på Sommarkvällarna. Sista kvällen blir det final och vinnande bidrag tävlar vidare i en stor riksfinal.

Gävle kommun går in med en grundplåt på 200 000 kronor samt marknadsföring och arbetstid.

– Det är viktigt med trygga arrangemang. Målgruppen blir familjer men det blir en bred målgrupp, säger Tove Elvelid, tillförordnad informations- och marknadschef.

Nu är det inte bara Gävleborna som gillar arrangemang i Gävle. En undersökning som kommunen gjort visar att hela 30 procent av Sommarkvällarnas besökare har kommit utifrån.

Några öltält blir det inte, säger Tove Elvelid, men Alec Ahlenius är inte lika säker.

– Vi har lagt ut krokar till krögare och butiker för att få dem att göra något.

Om det i sin tur innebär mat och dryck återstår att se.

– Drömmen är att få hela stan att leva upp, säger Alec.

Moniqa Swälas moniqa.swalas@gd.se