Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ni förlöjligar förskollärarna

Annons

Redaktör Sofia Öhlander förstår inte den upprördhet bland förskollärare som hennes användande av ordet ”dagis” har gett upphov till. Hon skriver: ”Hur skulle användningen av ordet göra att de som jobbar där inte blir respekterade och uppskattade?”

Så här är det: att vara förskollärare kan kategoriseras som att vara verksam i ett traditionellt kvinnoyrke och med det följer låg status och låg lön. När läroplanen, Lpfö98, kom välkomnades den som ett verktyg att tydliggöra förskolans verksamhet och innehåll samt att visa på vikten av kompetens hos dem som arbetar med små barn.

Barn i dag lever under mycket olika villkor. Här ligger den stora utmaningen för mig som förskollärare: Att ge varje enskilt barn förutsättningar för delaktighet under sin dag på förskolan. Genom att utgå från en gedigen teoretisk bakgrund – förskollärarutbildning och ett antal fortbildningar på högskolenivå – samt lång praktisk erfarenhet vågar jag pröva olika perspektiv. Det gör att jag blir mer säker i min yrkesroll.

Jag och mina kollegor är professionella – vi har kunskap om hur små barn utvecklas; socialt, emotionellt och kognitivt. Synen på hur barn lär sig har förändrats genom åren. I dag utgår forskare och pedagoger från att det lilla barnet är i lärosituationer under hela sin dag. Det betyder att vardagens aktiviteter och rutiner på förskolan kan tas tillvara till exempel när det gäller språkutveckling och socialt samspel. Då behövs förskollärarens kompetens.

Redaktör Sofia Öhlander skriver att ”inget dagis är förtryckt eller förföljt”. Hallå, var sparar kommunen mest när ekonomin stramas åt? Förskolan och grundskolan här i Gävle har blivit dränerade på resurser på grund av sparbeting och än har vi inte sett var det slutar.

För de barn som till exempel behöver extra stöd är detta en katastrof. Vem tar ansvar för att barnperspektivet tas tillvara i besparingstider? För de som arbetar inom förskolan och skolan kan det kännas tungt när arbetsuppgifterna ständigt ökar och arbetsvillkoren blir sämre. Men i dessa tider har jag också lärt mig något om mitt värde som förskollärare; jag är en viktig person för de barn jag möter varje dag på förskolan och likadant är det för mina arbetskamrater. Vi kan göra skillnad till det bättre för de barn som behöver det. Vi ersätter inte familj och hem men vi är ett komplement. Det är viktigt även ur ett demokratiskt perspektiv.

Redaktör Sofia Öhlander skriver ”men varför byta ett ytterst välanvänt och positivt ord till ett sämre?” Vem säger att begreppet ”förskola” är sämre än ordet ”dagis”? För mig – med erfarenheter både från Europa och Afrika – står den svenska förskolan för utveckling, lärande och en tradition att det är viktigt med en god utbildning för dem som jobbar med de yngsta barnen. Att förlöjliga de förskollärare som blivit ledsna och upprörda över det som skrivits visar på att nämnda redaktör inte har en aning om vad som är aktuellt i dagens debatt om förskolan. Hon behöver definitivt ta till sig nya och moderna perspektiv på barn och lärande.

Inriktning: Specialpedagogik, språk, läs- och skrivinlärning

Suppleant i styrelsen;

Lärarförbundets Lokalavdelning Gävle

Hej Vivianne! Jag har aldrig ifrågasatt förskolans verksamhet i sig, som du tyvärr tycks tro. Tanken med reportaget som gjorde så många så upprörda var att berätta om hur bra, kul och mysigt det faktiskt kan vara på dagis på sommaren. Jag har all respekt och beundran för de som väljer att jobba med och ta ansvar för de minsta i samhället. I viss mån är jag även avundsjuk, jag vet att det ger massor att få ha barn omkring sig. Jag vet att dagens förskola har fantastiska och engagerade pedagoger som gör skillnad och behövs. Det är sorgligt att traditionella kvinnoyrken fortfarande ger låg status och låg lön.

Det jag fortfarande inte förstår är på vilket sätt det fina lilla ordet dagis är skyldigt till så mycket ont. Jag tror inte att nedskärningar som drabbar förskolan eller låga löner beror på att de allra flesta fortsätter att säga dagis. Det enda som betyder något i slutändan är väl ändå innehållet i verksamheten; omsorgen om barnen. Eller ska de kallas förskoleelever? Och hur gör vi nu med ordet nattis?

Ha en skön sommar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare