Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nikon etta på den japanska marknaden

/

Försäljningen av systemkameror har under året ökat kraftigt i Japan. Nikon har nu knipit förstaplatsen från Canon, men tillsammans står de fortfarande för 70 % av försäljningen.

Annons

Med nästan 34% har Nikon den största andelen på den japanska marknaden när det gäller kameror med utbytbar optik. Förra årets siffror låg på 32 %. Nikons D90 har varit den bäst säljande kameramodellen, med 13 % av den totala försäljningen av systemkameror i Japan.

Tidigare ettan Canon går från en marknadsandel på 39% (2009) ner till 32% (2010). Trots detta så rapporterar både Canon och Nikon en kraftig vinstökning under det senaste halvåret, jämfört med samma period 2009.

Genomslaget för spegellösa kameror har varit stort i Japan, och Panasonic är den tredje största tillverkaren med en marknadsandel på över 10%. Pentax, Olympus och Sony ligger alla tre på ungefär samma nivå, runt 7,5%. Men där Panasonic, Pentax och Olympus har ökat sin andel av marknaden, har Sony tappat något.

Makoto Kimura, NIkons president, har också tillkännagivit att  Nikon arbetar med utvecklandet av en ny systemkamera, »möjligen utan spegel«. När den kommer ut är inte klart, men troligtvis någon gång under året eller 2011.

Läs mer här.


/Sara Gustavsson

Kamera & Bild

Mer läsning

Annons