Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

All statistik tyder på vinst för Loreen

När jag skriver det här är klockan strax efter tolv. Det är lördag.

Annons

Och det är lite knappt åtta timmar kvar till Melodifestivalsändningarna från Globen inleds. När du läser det här är det söndag morgon. Det finns en viss skillnad där. Du vet hur det blev. Jag gissar hur det ska gå. Men jag vill gärna tro att det jag gör är mycket mer avancerat än slumpartade gissningar.

Resultatet av telefonrösterna i 2012-års Melodifestival: 1) Loreen, 2) Danny, 3) Dead By April.

Till vardags – alltså under de där 40 timmarna som ska skrapas ihop varje vecka – jobbar jag på ett rätt nördigt ställe. Vi gillar teknik. Och webben. Men framför allt gillar vi statistik. Data. Och det är just datan jag utgått från i min gissning, som egentligen inte är någon gissning. Det handlar snarare om en vetenskaplig slutsats.

Under årets Melodifestivalveckor har Loreen varit störst på Google. I princip från början till slut är hon den av årets artister som vi sökt efter mest. Däremot var Molly Sandén störst på Google innan Mellon drog igång. Men det hör inte hit.

På Spotify, iTunes och YouTube? Där är Loreen också störst. Hon är till och med störst på Last.fm. Något som indikerar att hon även nått ut till de lite mer seriösa, unga lyssnarna. Hur man än mäter är Loreen alltså störst då kvällens final drar igång (eller när du läser det här: då gårdagens final drog igång). Hon är störst på gratis. Störst på betalat. Störst på video. Hon är den vi gillar bäst och är mest intresserad av. Datan ljuger inte. Så är det.

Men jag är ändå lite rädd för att du när du läser det här vet att jag fick fel. För problemet med data är att den inte alltid är samstämmig. Det finns ett par parametrar som talar även för Danny.

Om Loreen är det vi lyssnar på, så är Danny den vi snackar om. Han är most talked about inför finalen – både på Facebook och Twitter. Och det finns en annan aspekt som också talar för Danny. I hans deltävling telefonades det in 642 413 röster. Och det är 106 702 fler än de som engagerade sig i Loreens deltävling. Förutsatt att Miskovsky inte fick fler röster än Danny i deltävlingen i Malmö (varför redovisas förresten inte den datan publikt?), så innebär det att Dannys lyssnare är klart mer benägna att faktiskt plocka upp telefonen och aktivt rösta.

Med all den öppna data som finns tillgänglig för alla som är intresserade och vet vart dom ska kolla går det att förutse det mesta. Det handlar inte längre om att fråga folk vad dom tycker. Det blir betydligt mer exakt om man i stället kollar vad de faktiskt gör. Med rätt datakällor och en vältrimmad algoritm skulle det utan problem gå att räkna ut resultatet i nästa riksdagsval 24 timmar i förväg. Siffrorna man skulle få fram skulle troligtvis stämma ner på promillenivå. Cashen har spelat ut sin roll. Nu är det data som är king.

Nå? Hade jag rätt? Lyckades jag pricka in topp tre? Eller petade Torsten Flinck ner Dead By April en placering?

Hon är störst på gratis. Störst på betalat. Störst på video. Hon är den vi gillar bäst och är mest intresserad av. Datan ljuger inte. Så är det.

Håkan Durmér

Mer läsning

Annons