Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arenakampen ger arrangörer guldläge

/
  • Den nya nationalarenan i Stockholm. Den förändrar landskapet i konsert-Sverige. Konkurrensen mellan de stora ­arenorna innebär stora möjligheter för konsertbokare.
  • I sommar kommer hårdrockgiganterna Iron Maiden till Malmö och Solna där de spelar på den nybyggda Friends arena.
  • Kiss gästar Friends arena i sommar. Den nya jättearenan sätter press på andra Svenska arenor och konkurrensen om artisterna kommer att hårdna.

I helgen öppnar nya Friends Arena utanför Stockholm. Jättearenan förändrar det svenska konsertlandskapet och innebär en allvarlig utmanare till Ullevi och Malmö Stadion. Konkurrensen innebär ett guldläge för konsertbokare.

Annons

Året är 1985 och Bruce Springsteen skakar Ullevis grundvalar i en konsert som fortfarande blåser luft i svenskarnas nationella självkänsla. Vi är ett litet folk, men inte mindre än att vi kan få en världsartist att tappa hakan. Sedan dess har Ullevi varit synonymt med svenska arenakonserter, men nya Friends Arena i Solna kan mycket väl ändra på den saken.

– Vad som sker nu är att kartan ritas om. Sverige som nation blir mer attraktivt och Stockholmsregionen blir mer attraktiv. Tidigare kom nästan alla de stora evenemangen till Göteborg, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef på Friends Arena.

Hon får medhåll av Anders Albertsson, generalsekreterare för Svenska friidrottsförbundet och tidigare chef för Ullevi i Göteborg.

– Det är klart att det blir en ny klass på arenan vad gäller storlek, komfort och möjlighet till vädersäkring. Det finns väldigt stora möjligheter att hitta evenemang som man kan genomföra på den här arenan, säger han.

Anders Albertsson menar att den nya arenan i Solna skapar ett guldläge för konsertarrangörer i Sverige.

– De stora vinnarna i dag är arrangörerna som kan spela ut arenorna mot varandra och få bästa budet. Och jag vet att det redan är på det viset. Ju fler arenor desto större konkurrens. Innehållet är det som fyller arenorna så innehållet blir allt mer värdefull och då tävlar man om det så klart.

Enligt Malin Spaf Rydberg räknar Friends Arena med runt 50 evenemang under 2013. Den långsiktiga målsättningen är 100 per år och bokningarna på Friends Arena har inte låtit vänta på sig. Redan innan arenans invigningsfest fick ett datum meddelades att Melodifestivalens final nästa år kommer att hållas i Solna.

På kort tid har Friends Arena också kunnat presentera bokningar med rockgiganterna Kiss och Iron Maiden. Ändå är de tunga Stockholmsbokningarna ingenting som oroar Ullevis nye chef Jonas Georgsson.

– Nej, de har varit i Stockholm och spelat förr. Vi har ett behov av två till tre konserter på sommaren, under vår säsong, och jag tror att det finns artister så att det räcker till oss.

Vad har ni på gång till sommaren då?

– Ingen aning.

Carl Cato/TT Spektra

Mer läsning

Annons