Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Angelina Jolie talar ut om det värsta traumat

/
  • Eastwood och Jolie möter pressen till ovationer efter världspremiären på ”Changeling” vid Cannesfestivalen.Foto: Francois Mori/AP/Scanpix

Annons

Hon: en megastjärna.

Han: en legend.

Oscarsfavoriten ”Changeling” förenar Angelina Jolie och Clint Eastwood i en berättelse om det värsta traumat av alla.

Det var en höggravid Angelina Jolie som tillsammans med Clint Eastwood mötte pressen vid vårens Cannesfestival där dramat ”Changeling” hade världspremiär.

Två månader senare, i juli, skulle hon föda sina och Brad Pitts tvillingar, Knox Léon och Vivienne Marcheline. Nu glittrade hon i Cannes och berättade om sin senaste filmroll: Christine Collins, en ensamstående mamma som förlorar sitt barn. Bokstavligen. Hon kommer hem från jobbet och sonen är försvunnen.

– Jag kan inte tänka mig ett värre öde. När jag läste manuset kunde jag känna igen mig som mamma –och inte minst min egen mor som dog bara månader före filminspelningen. Hon var en stillsam kvinna, men när det gällde hennes barn blev hon ett lejon. Christine påminde om mamma och rollen var ett sätt att inte helt släppa henne.

”Changeling”, i Eastwoods regi, bygger på en sann historia som utspelades i USA på 1920-talet. Christine Collins förde en vildsint kamp för att polisen skulle ta hennes sons försvinnande på allvar. Och hon får också tillbaka sonen. Eller? Är det verkligen han? Och om inte – vad har hänt med den riktige sonen?

– Hotade barn är den starkaste form av drama som finns, säger Clint Eastwood som för några år sedan filmade Dennis Lehanes pedofilthriller ”Mystic River”.

– Att konfronteras med förövare som angriper barn gör att vi ifrågasätter vi hela mänskligheten. Jag upphör aldrig att förvånas över hur grym människan kan vara.

”Changeling” riktar också skarp kritik mot Los Angeles-polisens agerande, en kritik som enligt Angelina Jolie slår bredare än bara mot polishuset:

– Det maktmissbruk som Christine Collins utsattes för drabbar fortfarande människor i hela världen, människor vars rättigheter berövas dem. Filmen är en symbol för det. Internationell och lokal rättvisa är den viktigaste frågan i dag, och manuset påminde mig om hur viktigt det är att någon vågar höja rösten, gå till domstol, ändra lagen. Jag önskar att fler människor hade det i sig.

På 1970-talet fick Clint Eastwoods ”Dirty Harry”-filmer vänsterkritik för att han glorifierade poliser som ansåg sig stå över lagen. Har Clintans syn på polisen i allmänhet och i Los Angeles i synnerhet förändrats?

– Oj, ”Dirty Harry” var 38 år sedan. Den filmserien handlade om att slåss mot byråkrater för att försvara brottsoffer. På den tiden fanns inte så många filmer med offerperspektiv, så det blev lite spänningar.

Erik Helmerson/TT Spektra

Mer läsning

Annons