Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Charmigt melodrama

/
  • Max von Sydow spelar en stum inneboende. Han kommunicerar bara med block och penna.

Annons

Melodramatisk sentimentalitet, det skildrade Stephen Daldry så fint i ”Billy Elliot”. Så även här med pojken, den egensinnige och orolige Oskar och pappan (Tom Hanks) som engagerar sig i sonens sociala svårigheter genom att utmana honom i spektakulära skattjakter och expeditioner över hela New York. När pappan dör under 11 september, vänder sig Oskar ännu mer inåt men när han hittar en okänd nyckel i pappans garderob föds ett nytt mysterium.

Oskar bestämmer sig för att försöka hitta låset som nyckeln passar till och planerar sökandet in i minsta detalj, med kartor, kartotek och resor kors och tvärs genom staden till olika människor, vars liv han får glimtar av. Det är ett hjärtskärande sorgearbete, för att finna ordning i kaos. Oskars mamma (Sandra Bullock) utbrister till slut, ”det finns inget logiskt med att en man körde ett plan i en skyskrapa och dödade din pappa”.

Samma oordning finns i filmen själv, den rusar än hit än dit, tar en omväg och det är rätt charmigt även om den rundar några hörn för mycket. Till exempel dyker Oscarsnominerade Max von Sydow upp i rollen som Oskars farmors stumme inneboende. Via block och penna tar han sig an Oskar ett tag och stjäl varenda scen han är med i. Men hans öde, som antyds innehålla koncentrationslägertrauman, försvinner på vägen.

Miranda Sigander

Mer läsning

Annons