Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elefantmannen i en ny, modernare version

/
  • Elefantmannen. Ja, nog har Robert Pattinson i rollen som den vilsne och kärlekskranke Jakob ett skönt förhållande till både djur och en viss kvinna,

Annons

Från balett till cirkusmiljö. Ja, jag menar från Nataile Portman i ”Black Swan” till likaledes bildsköna Reese Witherspoon i detta triangeldrama med en ballerina på en elefantrygg, som dessutom råkar vara gift med en despotisk cirkusdirektör i Benzini Bros.

Hemskt hur denne läskigt spelande Christoph Waltz stoppats i ett överspelat fack med odrägliga typer. Inte bara när han spelade naziofficer i ”Inglororious Basterds”. Det enda positiva man kan tillägna honom i detta sammanhang är att han gillar Bessie Smith.

In i handlingen träder polacken Jakob, en vilsen yngling på jakt efter...ja, han vet inte heller vad det är han söker sedan båda föräldrarna omkommit i en bilolycka. Han hamnar i en godsvagn och plötsligt låter tågvisslan som en lidande elefant. Vilket sedermera kommer att visa sig med eftertryck. ”Twilight”-idolen Robert Pattinson gör så gott han kan, men övertygar tyvärr inte.

Måste tillstå att detta smått romantiska drama har sina överraskande poänger. Själv fick jag en deja vu-upplevelse från barndomsåren i Sandviken då det alltid kändes så fantastiskt när Cirkus Scott kom till stan och vi kids med våra bambinocyklar fick följa sällskapet och djuren från järnvägsstationen ner till gamla folkparksområdet.

Tekniskt sett är det fulländat, men tyvärr är storyn alltför schablonmässig för att jag ska kunna dela ut ett högt betyg. Redan inledningsvis vet man vad som väntar, men återseendet av Hal Holbrook, som en åldrad Jakob, från ett stort antal 1970- och 80-talsfilmer, värmer.

Stefan Andersson

Mer läsning

Annons