Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En folkkär komikers uppgång och fall

/

Det var naturligtvis bara en tidsfråga att en av Danmarks absolut mest folkkära underhållare, Dirch Passer, skulle bli föremål för en biopic.

Annons

Det mest förvånande är väl att det skulle behöva gå mer än tre decennier efter hans frånfälle för den att bli verklighet.

Men ingen behöver vara direkt förvånad över att det här blivit en enorm succé på hemmaplan. Det här är nämligen överlag ett styvt hantverk som klarar den svåra balansgången mellan att krypa under skinnet på titelfiguren och berätta den nödvändiga historien om uppgången och det i slutänden dödliga fallet.

Zandvliets film fokuserar till större delen på komikerns liv på teaterscenen där Passer och nära vännen Kjeld Petersen byggde upp ett starkt varumärke som galet radarpar på Danmarks revyscener. Succén var snart av det monumentala slaget, men bilden av en plågad själ som har svårt att säga nej och så gärna vill bli omtyckt av alla växer snart fram.

För givetvis var privatlivet långt ifrån lika lyckat. Kraschade äktenskap, ett häftigt alkoholintag och hårt leverne rent allmänt tog ut sin rätt i slutänden. Samtidigt, på det professionella planet, ville han gärna visa att det fanns en seriös sida också, men få var intresserade när han efter mycket tjat fick ställa sig på scen som Lenny i ”Möss och människor”.

I likhet med många andra filmer om verkliga personer har upphovsmännen gjort ett mer eller mindre medvetet urval av vad och vilka delar av livet som ska skildras, och dessa är kanske inte helt klockrena. Så överdrivet mycket av privatlivet avhandlas till exempel inte och den enormt produktiva filmkarriären närmast ignoreras. Vilket är lite synd för helhetens skull. Sedan bankas kanske den sedvanliga bilden av lustigkurren som mest bara är osäker och olycklig bakom kulisserna in väl hårt.   

Fast som helhet tycker jag ändå att ”Dirch” klarar sitt betyg. Inte minst för att porträttet av huvudpersonen så uppenbart är gjort med en sådan omsorg, nyans och kärlek. Att sedan välkände Nikolaj Lie Kaas bär sin porträttlika rolltolkning utanpå skinnet gör också sitt till för det goda resultatet. Mannen har fångat kroppsspråk, grimaseringar och tal mer eller mindre på pricken. Kaas gör sitt livs roll och är Dirch Passer, varken mer eller mindre.

Peter Eliasson

Mer läsning

Annons