Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Filmåret 2008 hade flyt

/

Annons

Guldbaggejuryn får ett svettigt jobb när den ska utse den bästa svenska filmen från succéåret 2008.

Publikens val var däremot överlägset: ”Arn – Riket vid vägens slut”.

Det började med ”Ping-pongkingen” den 8 februari. 38 långfilmer senare, på juldagen, satte ”Allt flyter” punkt för det svenska filmåret med en ovanligt passande titel.

2008 var nämligen året då svensk film hade exceptionellt flyt. Man får gå tillbaka till Ingmar Bergmans och Bo Widerbergs formtoppar för att hitta liknande framgångar – både kommersiella och konstnärliga – för den svenska filmen.

Den mest sedda filmen var ”Arn – Riket vid vägens slut” med 571 000 åskådare. ”Vi hade i alla fall tur med vädret – igen” hade premiär först i december och kan i alla fall teoretiskt utmana.

Men det mest spännande måste inte vara det mest sedda. Tomas Alfredsons vampyrdrama ”Låt den rätte komma in”, Jan Troells comeback med ”Maria Larssons eviga ögonblick” och Ruben Östlunds ångestskrattframkallande ”De ofrivilliga” hade nästan ensamma borgat för ett starkt filmår. Nu hade de svensk premiär inom två månaders tid.

På tisdagen ska juryn presentera de filmer som nominerats till Guldbaggar. Någon annan än de tre som bästa film vore en enorm sensation. Filmer som ”Varg”, ”Ping-pongkingen” och ”Himlens hjärta” hade varit givna ett vanligt år – nu lär de få nöja sig med mer lättviktiga Guldbaggar.

– Det är faktiskt inte klokt. Lite hemskt nästan. Men 2008 har varit ett fantastiskt år, säger Cissi Elwin, vd för Svenska filminstitutet.

– Det som stuckit ut är de stora framgångarna vi haft internationellt. Vinster på Sundance- och Tribecafestivalerna, Ruben Östlund i Cannes och Troell som Golden Globe-nominerad och nu också Oscarsfavorit.

– Det är roligt att tre filmer som ”Låt den rätte”, ”De ofrivilliga” och ”Maria Larsson” representerar så olika genrer och att de tre regissörerna också är så olika vad gäller bakgrund, förhållningssätt och arbetsmetodik.

Hur ser då filmåret 2009 ut i kristallkulan? Orosmolnen finns: den ökande piratkopieringen, SF:s monopolliknande ställning som biografägare och inte minst osäkerheten om filmavtalet.

– Jag är också lite orolig för att dominansen för Hollywoodfilm ökat på den svenska marknaden under 2008, även om det beror på ”Mamma mia”. Jag önskar mig ett mer varierat utbud under 2009, säger Cissi Elwin.

– Och jag ser fram emot en stark svensk filmvår. Vi har Lukas Moodyssons ”Mammut”, den animerade ”Metropolis” och ”Millennium” som känns väldigt spännande.

Erik Helmerson, TT Spektra

Mer läsning

Annons