Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Historien om Alfred & Alma fascinerar

/
  • Janet Leigh (Scarlett Johansson) var en typisk ”Hitchcock-blondin”. Hon fick på regissörens (Anthony Hopkins) hustru Alma Revilles (Helen Mirren) inrådan huvudrollen i den banbrytande ”Psycho”.

Ett geni inom filmbranschen som går till historien som en av de främsta banbrytarna under 1900-talet. Samtidigt en sexfixerad, smått paranoid gubbe som var besatt av sina utvalda blondiner i rollistorna.

Annons

Tur att han hade Alma Reville – hustrun, partnern som var en klippa vid klippbordet och hemmavid. Det är lika mycket om denna starka kvinna, bakom den framgångsrike regissören och producenten, som filmen handlar om. Särskilt ett stycke när hon tröttnar på sin kära ”snuskgubbe” och skapar sig ett eget litet äventyr, om än tämligen oskyldigt skildrat.

En underhållande dramabiografi som försöker ge en bild av vem han var, Sir Alfred Hitchcock (13 augusti 1899 – 29 april 1980). Mannen, myten, legenden... som gav mig mardrömmar under pojkåren då det bara fanns en tv-kanal och där ”Hitch” med en läskig uppsyn avslutade lördagskvällarna med ”Good Evening” innan han visade timmeslånga blandningar av rysare och thrillers.

Skulle tro att Sacha Gervasi bara kommer halvvägs, åtskilligt hamnar nog mellan raderna. Blodet blir till chokladsås, för att syfta på vätskan som rinner ut i avloppet i den berömda duschscenen från ”Psycho”. Det är just den sekvensen, där regissören själv tar saken (kniven) i egna händer, som också är det mest dramatiska i den nu aktuella berättelsen om den i högsta grad kontroversielle filmkonstnären.

Filmen börjar i Wisconsin 1944 där en galen man mördar sin bror och även sin mor trots att han älskar henne. Galningen kommer sedan att med jämna mellanrum återkomma som ett spöke för ”Hitch” under skapandet av ”Psycho”, den fullkomligt annorlunda uppföljaren till succén ”I sista minuten” och ett projekt som såväl direktörerna på Paramount som censurfolket ville stoppa i rädsla för att förlora sin ekonomi och heder.

Men ”Hitch” ville ha frihet i sitt skapande och var besatt av att filma manuset till ”Psycho”, en vilja så stark att han pantsatte både hus och pool för att på egen (och Almas) hand finansiera projektet på lågbudgetnivå. Efter många hinder och tvivel på vägen blev slutresultatet rysligt bra och innebar stora genombrott för Anthony Perkins och Janet Leigh i huvudrollerna. Och för ”Hitch” betydde det att han kunde gå vidare och skrämma biopubliken med exempelvis ”Fåglarna”.

Sist men inte minst: Helen Mirren och Anthony Hopkins är i vanlig ordning suveräna i sina roller som Alma och Alfred, även om den sistnämndes korpulenta kropp gjorts på konstgjord väg och rösten inte är sådär kusligt lik den verklige Hitchcock.

Mer läsning

Annons