Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska Tintin bli hjälte även i USA

/

”Tintins äventyr” – det är tveklöst en av årets mest emotsedda filmer. Detta beror inte minst på att bakom den ligger två av filmvärldens giganter: Steven Spielberg och ­Peter Jackson.

Annons

Tintin är en europeisk figur, men i USA är han fortfarande ett rätt okänt fenomen. Men när den nyfikne journalistens äventyr nu filmas igen kommer initiativet från USA och demonregissören Steven Spielberg.

Spielberg berättar att han upptäckte Tintin i samband med premiären av ”Jakten på den försvunna skatten” 1981, då hans Indiana Jones jämfördes med Hergés figur.

– Så jag var självfallet tvungen att kolla vem det var, säger Spielberg till TT Spektra och fortsätter:

– Jag köpte ett album och läste det. Jag kunde inte franska men förstod allt ändå. Jag köpte och läste de övriga och sa ”Det här skulle bli en bra film”.

Då, för 30 år sedan, funderade Spielberg över att göra Tintin som traditionell spelfilm. Han talade med Tintinförfattaren Hergé om att få filmrättigheterna, och denne var positiv.

Tyvärr avled Hergé innan han och Spielberg kunde träffas. Men Spielberg behöll rättigheterna och kontakten med Hergés arvingar. För några år sedan ringde han Peter Jackson, mannen bakom ”Sagan om ringen”-filmerna och föreslog ett samarbete.

Det har resulterat i att Spielberg regisserat och Jackson producerat den nu aktuella filmen ”Enhörningens hemlighet”. När en uppföljare görs om några år byter de roller.

Jamie Bell spelar Tintin och Andy Serkis spelar kapten Haddock. Fast det kan vara svårt att känna igen dem – filmen är nämligen gjord i performance capture, den metod där skådespelarna agerar i en tom studio med elektroder på kroppen och där animatörer sedan animerar filmen efter de uppgifter de får från datorerna.

Spielberg såg för första gången hur det fungerade när han besökte inspelningen av ”Avatar”.

– Det var fantastiskt, att kunna se hur allt kom till liv. Det gav mig en trygghet när jag själv skulle ge mig in i det.

Spielberg använde den digitala tekniken när det gällde att skapa dinosaurierna i ”Jurassic Park”, men innan Tintin-projektet hade han aldrig gjort animerade film tidigare.

– Jag visste att jag ville komma nära ansiktena och jag ville få rätt färger, allt för att vara trogen Hergé. Och vi lyckades verkligen. Jag tycker vi fångade det som är Hergé, och jag kände att jag hade mer kontroll än vanligt.

Det viktiga för Spielberg var att behålla tonen från Hergés berättelser.

– Det fick inte finnas någon modern humor, och ingen vulgär humor. Och vi kunde ju inte ha en Tintin som talade i mobiltelefon. Det finns nog en del slapstick som påminner om stumfilmshumor. Jag tycker att jag hittar både Chaplin och Keaton i Tintin.

Steven Spielberg arbetar fort. Medan animatörerna arbetade med ”Tintin” hann regissören göra ännu en film, ”War Horse”, som får premiär till jul i USA och i februari i Norden.

Och han är redo att dra igång med sin film om Abraham Lincoln, med Daniel Day-Lewis i huvudrollen.

Men både han och Peter Jackson håller också på med att planera inför nästa Tintin-film. Det är inte helt klart ännu vilka album som kommer att ligga till grund för nästa Tintinfilm – klart är dock vilka det inte blir.

– Vi har inga som helst planer på att röra de kontroversiella albumen, ”Tintin i Sovjet” och ”Tintin i Kongo”. Det finns så många briljanta berättelser som vi kan använda oss av.

Gunnar Rehlin/TT Spektra

Mer läsning

Annons