Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omöjligt att värja sig

/

”Nawals hemlighet” förlorade Oscarracet mot danska ”Hämnden” om bästa utländska film, men Denis Villeneuves film hade tveklöst också varit en värdig vinnare.

Annons

Det här är nämligen en riktigt stark skapelse. Att värja sig mot den är närmast omöjigt. Berättelsen både engagerar och berör från första stund samtidigt som oförutsägbarheten triggar nyfikenheten trots att tempot långt ifrån är högt.

När historien tar sin början har Kanadabaserade Nawal Marwan precis gått bort. Det är därför hennes tvillingbarn Jeanne och Simon nu befinner sig hos sin familjeadvokat för att få testamentet uppläst. Så långt är allt gott och väl, men syskonen chockas när det visar sig att mammans sista vilja innefattar en önskan om att de ska bege sig till Mellanöstern för att söka upp sin far och en halvbror de aldrig vetat de hade för att överlämna varsitt brev till dem.

Ytligt sett kan som synes Nawals hemlighet ses som ett mysterium, vilket naturligtvis är spännande nog. Men det här är framförallt ett drama om sökande, rötter och två vuxna barns gradvisa förståelse för sin mors handlingar och sätt att vara medan hon ännu var i livet.

Nawals hemlighet är en djupt mänsklig historia där krig, våld och hat i det stora perspektivet utgör inramningen till ett människoöde där utsatthet, grymhet och tragik aldrig varit långt borta. Att Villeneuve målar upp ett svart scenario är knappast någon överdrift, snarare tvärtom.

Peter Eliasson

Mer läsning

Annons