Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östlund ratar Hollywood

/
  • ”Play” har vunnit priser på internationella filmfestivaler. Men en Hollywood-karriär är inget för Ruben Östlund.
  • ”Play” handlar om unga rånare och offer i Göteborg.

Ruben Östlunds ”Play” har redan hyllats på internationella filmfestivaler. Men själv vill han inte ta den givna vägen till en utländsk karriär.

Annons

– Vurmen för Hollywood spär på det dåliga med filmbranschen, jag blir provocerad av dem som åker dit, säger regissören.

Med sin tredje spelfilm, ”Play”, tar Ruben Östlund klivet ut på Göteborgs gator där ungdomar lever i en utsatt, trist verklighet. Inspirationen kom när han läste rättegångsprotokoll med unga svarta killar som rånade yngre vita barn på mobiler och andra värdesaker. Det som fascinerade var hur medvetna förövarna var, dels hur de väldigt sofistikerat lurade offren och dels om sin egen position i samhället.

Att de både kunde utgöra ett hot och ses som offer på grund av sin hudfärg tas upp i filmen och när den visades i Cannes i våras kom också frågor om Ruben Östlund var rasist. Att läsa filmen på det sättet är, kan tyckas, extremt enögt, men Ruben Östlund har inget emot debatten. Under Stockholms filmfestival, där filmen får sin Sverigepremiär, verkar han njuta av att möta pressen.

– Absolut, det kommer alltid upp nya intressanta vinklar på filmen säger han medan vi installerar oss i det löpande-band-schema som hans dag består av.

Har din egen bild av barn förändrats?

– En sak som blev tydlig när jag läste rättegångsprotokollen var att vuxenvärlden och barnvärlden utspelar sig på två parallella plan. I dag lär vi våra barn att de ska passa sig för andra vuxna, så var det inte förr. I medierna skrivs det så mycket om obehagliga situationer och effekten blir att man har svårt att hjälpa och svårt att fråga om hjälp.

Just obehagliga situationer är ett återkommande tema i dina filmer. Du verkar gilla konfrontation, hur kommer det sig?

– Jag är en trygg person i grunden, jag vill ha dynamik. Det finns alltid någon utveckling i de där lägena då vi inte är helt trygga och vet hur vi ska agera. Det finns mycket humor i de här situationerna, tillvaron är både hemsk och komisk.

Redan med förra filmen ”De ofrivilliga” väckte Ruben Östlund stor uppmärksamhet internationellt. Men han sade nej till en utländsk version och blir nästan upprörd när svenskflykten västerut kommer på tal.

– Film är inte ekonomiskt gångbart, det vet vi. Då måste man ha någon giltighet när det gäller en samhällelig kontext. 99 procent av den film vi ser i dag är extremt likriktad, men vi får inte glömma att den typen av film också bär på värderingar. Hollywood är provocerande och jag upplever det som provocerande att folk åker dit och inte har någon prestige alls med det innehållsmässiga. Att det är så många som är beredda att göra det förvånar mig.

Miranda Sigander/TT Spektra

Mer läsning

Annons